Fure Ven levererad i Kina

Furetank fick leverans av det tredje nybygget till rederiet i förra veckan. Leveransen skedde vid varvet i Kina. Foto: Furetank

Fure Vinga, Ramanda, Thun Venern, Fure Valö. Och nu Fure Ven.

I torsdags tog Furetank över Fure Ven vid varvet i Kina – det näst sista fartyget i den gemensamma beställningen av fartyg från Furetank, Älvtank och Thun Tankers.

– Vi passerar just Shanghai på väg ut på Yangtze river nu, berättar Lars Höglund, vd för Donsörederiet Furetank, när Sjömannen får tag på honom över telefon på fredagen.

Annons

Det officiella övertagandet av Fure Ven skedde dagen innan klockan 12.00 när fartyget fördes in i det svenska registret – då var klockan 19.00 i Kina.

– Allt har fungerat jättebra. Det börjar bli lite rutin med leveranserna. Jag har varit med vid alla leveranser hittills, säger Lars Höglund och passar på att tacka för hjälp från det svenska konsulatet.

Fure Ven är fartyg nummer fem att bli klar i den gemensamma beställning som Furetank, Älvtank och Thun Tankers gjorde hos varvet Avic Dingheng i Kina. Foto: Furetank

Fure Ven är det sista fartyget i beställningen som har Furetanks skorstensmärke. Fure Ven kommer i likhet med de andra fartygen ingå i Gothia Tanker Alliances nätverk och gå i trafik i Europa.

Erfarenheten från de tidigare levererade fartyg är över förväntan, berättar Lars Höglund. Om möjligt är de senare fartygen till och med snäppet bättre.

– Det var inte mycket, men de små sakerna som ändå fanns att förbättra från det första fartyget är nu i hamn, säger han.

Alla fartygen i serien har gasdrift och är byggda enligt samma specifikationer. Besättningen på fartygen i trafik är runt 14 personer. Enligt en tidigare uppgift har Fure Vinga – som var först ut att levereras i serien – 12 fastanställda ombord och två elever. På Seko sjöfolks avtalsområde är det fyra matroser, en kock och en motorman.