Rederi AB Gotland planerar för en ny färjelinje mellan Nynäshamn och Tyskland. Arbetsnamnet är Hansalinjen.
Den nya rutten kan komma att trafikera Rostock i Tyskland och Nynäshamn, med möjlighet för vissa turer att angöra Visby hamn.
Tanken med den nya linjen är att minska utsläppen från inrikestransporter och samtidigt föra Sverige närmare kontinenten, uppger Rederi AB Gotland i ett pressmeddelande. Rederiet har fått ekobonus från regeringen för att att flytta över lastbilstrafik från land till hav på den tungt trafikerade sträckan från södra Sverige till Mälardalen. Överflyttning av godstrafik från väg till sjö mellan Rostock och Nynäshamn kommer enligt rederiet uppskattningsvis att minska utsläppen med omkring 20 procent.
Ekobonusen ingår i den nationella godstransportstrategin, där överflyttningen av gods från vägar till sjöfart är en viktig del.
En ny färjelinje skulle bli en systerverksamhet till Destination Gotland, som knyter ihop de gamla Hansastäderna Rostock, Visby och Stockholm. Det öppnar upp för en ny rutt för tyska resenärer som vill besöka Gotland och Sverige, samtidigt som den nya färjelinjen kan bli ett viktigt bidrag för svenska resenärer som vill komma direkt ner till kontinenten.
– Eftersom våra turer kan vara sammankopplade med interrailkortet kan tågresenärer också komma med färjan från Nynäshamn och hoppa på tåget i Rostock för att sedan ta sig vidare ut i Europa. På samma gång skulle Sverige också bli mer lättillgängligt för europeiska resenärer, säger Håkan Johansson.