Gute får behålla 1:1-systemet

Matroserna Nelly Melin och Anders Kuhs trivs på Destination Gotlands rorofartyg Gute. Foto: Jörgen Tiger

Efter att Gute fått nya uppdrag ville Destination Gotland ha 2:1-system på ro-rofartyget. Seko sjöfolk lyckades vid förhandlingar rädda 1:1-systemet ombord med ett eget avtal som endast gäller för Gute.

Nu har avtalet presenterats för medlemmarna ombord.

Om bara några dagar avgår Gute på ännu ett uppdrag för TransProCon. Gute står i standby i Uddevalla för transporter av försvarsmaterial och soldater mellan olika länder i Natos försvarssamarbete. Tidigare i våras hade fartyget exempelvis en transport med gods och militärpersonal mellan Holland och norra England.

Men besättningen på Gute har händerna fulla även emellan uppdragen.

– Det är som att ligga på varv ungefär. Vi har fullt upp att göra, hon fyller faktiskt 40 i år, säger Anders Kuhs, matros på Gute.

Annons

Men efter att Gutes förra charter, och det tidigare Färjeavtalet gått ut, ville Destination Gotland ändå ändra till ett 2:1-system för besättningen ombord.

“det kunde vi naturligtvis inte acceptera”

– Och det kunde vi naturligtvis inte acceptera. Det skulle ha inneburit att ni varit det enda undantaget på Destination Gotland, berättar Peter Skoglund, vice ordförande i Seko sjöfolk, när han informerar personalen i mässen om det nya specialavtalet som träffats med rederiet.

Det nya avtalet utgår från Europaavtalet men har flera kompletteringar och ändringar, berättar han. Vid upprättande av ett periodschema får det inte läggas ut fler arbetsdagar än 182,5 dagar, vilket är vad det centrala avtalet medger. Besättningen ska också ha en sammanhängande vila om minst åtta timmar per dygn.

– Och det som gäller i trafik är 61 timmar per vecka. Det kan vara 10-12 timmar en dag och färre timmar en annan, berättar Peter Skoglund. Om det inte är en extraordinär händelse som medför ett onormalt arbetstidsuttag, men då har vi rätt att kalla till en ny förhandling om kompensation.

Besättningen nickar. Skjuter in frågor. Om avtalet, men även om annat till Peter Skoglund och klubbsektionsordförande Katrina Jakobsson.

“Jag är nöjd, jag vill vara garanterad mitt 1:1-system”

Sabina Wigström, kocksteward, passar på att skriva in sig som medlem igen efter att ha stått utanför facket ett tag. Hon har också en fråga om tvätten ombord.

– Det är inget arbete som ingår i fartygsarbete så den ska du inte behöva göra, säger Peter Skoglund. Men det är också ett tillfälle att göra en överenskommelse med rederiet om tillägg för arbetet, en deal som båda kan vara nöjda med.

Besättningen verkar tillfreds med informationen. De har fått kopior på aktuella avtal. Även befälhavare Christer Bjelkendal var med under mötet så att även han vet vad som gäller.

Anders Kuhs, matros, är nöjd. Han har jobbat på Destination Gotland i snart tre år, men är sedan länge bosatt i Thailand.

– Jag är nöjd, jag vill vara garanterad mitt 1:1-system vilket jag är nu när det finns på papper, jag struntar i om det andra avtalet hade varit någon tusenlapp mer.

Senare i sommar ska Anders Kuhs vara med i besättningen som hämtar Thjelvar (systerfartyg till DG:s nya färja Visborg) i Kina. Men han gillar arbetet på Gute.

– Det är gänget ombord som gör det. Sammanhållningen mellan alla. Gute är jättebra för sin ålder, ibland är det lugnt men ibland sliter vi röven av oss.

Ibrahim Nabulsi, motorman, trivs också på Gute. Han har arbetat på fartyget i tre månader, men har också varit på Gute tidigare.

– Jag arbetade i Norge innan, men det var ganska stressigt. För mig är jobbet på Gute bättre, jag kan jobba dagtid och ha en sammanhållen vila, det trivs jag bättre med.

“en del av mitt hjärta finns kvar i skärgården, men det finns även här”

Även Nelly Melin, matros, stortrivs på Gute. Hon jobbade tidigare i skärgårdstrafiken i Stockholm men ville prova något annat och hoppade på ett vikariat på Destination Gotland.

– Jag trivs jättebra här, det är inte så många passagerare utan man kan styra arbetet mer själv, säger hon. Men jag trivs med båda två, en del av mitt hjärta finns kvar i skärgården, men det finns även här.