Hammerodde ny i Stenas Danmarkstrafik

Hammerodde kommer efter sommaren gå in i Stena Lines Danmarkstrafik istället för Stena Gothica. Men innan dess ska hon få nytt namn och ny målning. Foto: Stena Line
Annons

Stena Line debuterar nyköpt fartyg på Danmarkslinjen. I september kommer ropaxfärjan Hammerodde ersätta Stena Gothica i trafiken mellan Göteborg och Frederikshavn.

Sjömännen som arbetar på Gothica kommer att gå över till Hammerodde.

Efter att i flera år gått i Bornholmtrafiken under dansk regi såldes Hammerodde till Stena Line under förra året. Färjan är byggd 2005 och är även ombyggd och moderniserad 2010. Hammerodde kan ta emot upp till 200 bilar och 400 passagerare. Sammanlagt är lastkapaciteten över 1500 lastmeter.

Innan färjan sätts in i trafik för Stena Line kommer den få ett nytt namn och svensk flagg.

– Vi får en mer modern produkt som är bättre anpassad både för våra fraktkunder och våra passagerare. Vi kommer också öppna Hammerodde för bilburna gäster vilket innebär en kapacitetsökning på passagerarsidan, säger Tony Michaelsen, chef för Stenas Danmarkslinjer, i ett pressmeddelande.

Annons

Mahmoud Sifaf, ordförande på Seko sjöfolks Stenasektion, är positiv till förstärkningen som han även hoppas blir ett lyft för besättningen.

– Det är en fin färja. En skillnad mot tidigare är att Hammerodde även kommer ta passagerare, säger han till Sjömannen.

Bytet till Hammerodde i Danmarkstrafiken är första draget i en fartygsrockad som kommer att påverka tre linjer för rederiet. Enligt Stena Line görs förändringen för att optimera verksamheten och förbättra service och tillgänglighet för kunderna.

Stena Gothica kommer att flytta till linjen Travemünde-Liepaja. Enligt uppgift från Stena Line är det inte klart ännu vilken flagg färjan kommer att. Foto: Rickard Sahlsten/Stena Line

Stena Gothica kommer i mitten av september återvända till sin tidigare linje Travemünde-Liepaja där hon kommer att segla tillsammans med systerfartyget M/V Urd. Enligt Stena Line kommer Gothica bli ett viktigt tillskott på linjen – och ett svar på den starka tillväxten som rederiet ser på linjerna som knyter samman Baltikum med Skandinavien och Tyskland.

Enligt uppgift från Stena Line är det ännu inte bestämt vilken flagg Gothica kommer att ha efter flytten.

Gothicas comeback på Östersjön gör det även möjligt för rederiet att från oktober sätta in Stena Nordica på linjen Karlskrona-Gdynia. Detta efter att Stena Lines charter av M/V Gute är över och fartyget återgått till Gotlandsbolaget.

Nordicas trafikstart på linjen Karlskrona-Gdynia kommer innebära en förstärkning av lastkapaciteten eftersom Nordica är betydligt större än Gute. Enligt Stena Line kommer tillgängligheten även att öka när linjen trafikeras av sammanlagt fyra ropaxfärjor.

Enligt Stena Lines vd Niclas Mårtensson innebär de tre fartygsflyttarna en viktig förstärkning av Stena Lines affärsupplägg.

– Vi genomför nu en strategiskt mycket viktig förändring för att ytterligare förstärka tre av våra stora transportkorridorer. Efterfrågan på kapacitet ökar och vi utvärderar ständigt vår verksamhet efter hur marknaden utvecklas och vilka krav våra kunder ställer på oss. Eftersom vi har en inbyggd flexibilitet i vår verksamhet kan vi vara snabbfotade och genomföra den här typen av förändringar i vårt linjenät med kort varsel, säger han.


Hammerodde (än så länge okänt vilket namn färjan kommer ha i Stena Line)

  • Byggd: 2005, B.V. Schps & Mfbk De Merwede v/h van Vliet & Co, Hardinxveld, Holland
  • Längd: 130 m
  • Bredd: 23 m
  • Djup: 5,6 m
  • Kapacitet: 1 538 längdmeter

Källa: Stena Line