I december 2023 kolliderade Finnpartner med en pir i Malmö. När befälhavaren gick ner för att kontrollera skadorna, försvann asfalten under honom och han föll flera meter ner i vatten. Nu kommer Statens haverikommission med sin slutrapport i ärendet.
När Finnpartner den 17 december i fjol skulle förtöja vid en kajplats i Malmö kolliderade hon med pirhuvudet. Vid händelsen slogs en lyktstolpe omkull. Något senare, när fartyget förtöjts, gick befälhavaren ned på kajen för att se hur omfattande skadorna var på fartyget och pirhuvudet. Väl ute på pirhuvudet kunde han konstatera att lyktstolpen inte bara var bruten, utan också hade sjunkit ner genom ett mindre hål i den asfalterade ytan. Han såg också att hålet under asfalten föreföll vara urgröpt, men innan han hann reagera eller backa undan försvann ett stort stycke av asfalten under honom och han föll ner i vatten flera meter nedanför asfaltskanten.
När han väl kämpat sig upp till ytan insåg han att han inte kunde ta sig upp ur hålet på
grund av de lösa rasmassorna. En kajförman, som befann sig i närheten och såg händelsen, kunde hjälpa befälhavaren att ta sig upp med hjälp av den räddningsutrustning som fanns på piren.
Utredningen av händelsen har visat att ett hål i pirsponten uppstått i kollisionen och att lösa fyllnadsmassor spolats ut i hamnbassängen. Några särskilda analyser för att utröna sannolikheten för skador, eller åtgärder för att begränsa skador om de skulle uppstå, har inte ingått i upphandlingen när piren byggdes och heller inte utförts.
”Piren var konstruerad för att kunna motstå ett fartygs krafter om det närmar sig med sidan, men kunde inte stå emot de krafter som uppstod vid ett frontalanlöp. Piren var inte byggd med något skydd för att förhindra urspolning av fyllnadsmassa om hål skulle uppstå”, står det att läsa i rapporten.
Händelsen orsakades av att pirkonstruktionen saknade tillräckligt skydd mot underminering, och därför delvis kunde rasa när hål uppstod i sponten. Förutsättningar för händelsen var avsaknad av ändamålsenlig riskanalys i samband med konstruktion av piren, skriver Statens Haverikommission i sin slutrapport.
I slutrapporten rekommenderas Malmö stad och Copenhagen Malmö Port, CMP, att inkludera riskanalys av konsekvenser av en eventuell skada i samband med ombyggnad, ändring eller nykonstruktion av hamnanläggningar.