Ceremonin är fullbordad, M/S Europalink har åter igen fått svensk flagg och är tillbaka i Malmö. I väntan på klartecken för den nya planerade rutten till polska Swinoujsci – med Finnfellow – trafikerar Finnlines nu Travemünde-linjen med fyra färjor.
Den finska hissas ner, den svenska upp. På däck sju tittar rederichefer, kaptener, politiker och journalister upp mot den blågula flaggan som nu vajar friskt i sensommarvinden. Det är högtidligt, att ett fartyg svenskflaggas är värt att fira.
– Vi strävar alltid efter att vara ett lokalt rederi, även om vi är en stor företagsgrupp. Och genom att segla med svensk flagg kan vi också se till att vi får kompetent personal, säger Thomas Doepel, Finnlines vice vd.
Det är tredje gången Europlink svenskflaggas och utgår från hamnen i Malmö. Det är också tredje gången som befälhavare Jan Isberg gör sig hemmastadd. 2007 var han en av dem som hämtade henne på det italienska rederiet där hon byggdes som den tidens största ropaxfartyg. Då, precis som nu, var det Malmö-Travemünde som gällde. Efter ett par år flyttades hon dock ner till Medelhavet, sedan tillbaka till Malmö igen och därefter placerades hon på sträckan Kapellskär-Långnäs-Nådendal under finsk flagg.
– Det är skoj att hon är tillbaka. Hon vill hem hela tiden, hon är som en jojo, säger Jan Isberg.
Är det här tredje gången gillt? Antonio Raimo, Finnlines line manager, får frågan.
– Det hoppas vi. Men vi är ett dynamiskt företag och måste anpassa oss. Nu måste vi förstås också se hur den svenska ekonomin utvecklas.
Europalink är tänkt att ersätta Finnfellow på rutten till Tyskland. Om allt går enligt planerna öppnar Finnlines nya linje mellan Malmö och Swinoujsci i början av oktober, och då kommer Finnfellow att flyttas över dit. Enligt Antonio Raimo är det enda som återstår byråkrati och ”några mindre politiska frågor”.
– Vi står redo i samma sekund som uppgörelsen är klar, säger han.
I baren ett däck ner väntar Angelica Håkansson med bubbelfyllda glas till gästerna. Hon är glad. Tillskottet av Europalink har inneburit cirka hundra nya tjänster och Angelica, som säsongsarbetat på två av de andra färjorna på sträckan, har fått en av dem. Hon ska i första hand jobba i buffékassan.
– Flera av mina kolleger har varit på Europalink tidigare och ville gärna tillbaka. De som redan var anställda fick fylla i intresseanmälningar och jag tror att de flesta som placerades här var positiva, åtminstone de som jag pratat med, säger hon.
bemanningsfrågan är inte helt löst. fortfarande saknas driftmanskap och maskinbefäl.
Bemanningsfrågan är dock inte helt löst. Fortfarande saknas driftmanskap och maskinbefäl, konstaterar Elisabeth Svenning, sjöpersonalchef på Finnlines i Malmö. Sedan ett och ett halvt år har det funnits en övertalighet, sedan ägarna abrupt flyttade nytillskottet Finnclipper till Medelhavet, vilket har varit en räddning, menar hon.
– Som tur är har vi också lojala medarbetare som ställer upp och vill att det här ska fungera. Så tills vidare löser vi det genom att exempelvis ändra i avlösningssystemet, säger hon.
Ägarna, Grimaldi Group, har dessutom siktet inställt på ytterligare tillökning i Malmö i början av nästa år. Då får Sverige-Finland-linjen ännu en ropax superstar och nuvarande Finnswan, som tidigare hette Nordlink när den gick mellan Malmö och Travemünde och som nu går mellan Kapellskär och Nådendal, skulle därmed kunna flyttas och stärka linjerna till Travemünde och Swinoujsci.
– Det här ska göras under första kvartalet 2024 och kommer innebära ytterligare nyanställningar på runt hundra personer, säger Antonio Raimo.
Både Elisabeth Svenning och Thomas Doepel säger att de är glada över de planerade satsningarna, men är samtidigt noga med att inte gå händelserna i förväg, inte minst för personalens skull.
– Vi måste ha svart på vitt att det är så det blir innan vi säger något, vilket inte betyder att vi har mindre tilltro, säger Thomas Doepel.
Angelica Håkansson och de andra i besättningen är i full gång med att göra Europalink redo. Om ett par timmar rullar de första passagerarna ombord.
– Det blir roligt att ta emot chaufförerna. Hytterna är bättre och hela båten är större och ljusare, vilket är kul för oss alla. Våra egna hytter är väl rätt standard, men mässen är fin och det tycker jag är viktigare.
Även fartyget i stort är i gott skick, säger Angelica.
– Det enda som krävs är lite extra svensk kärlek.