Vi tog tempen på några av de större färjerederierna i landet för att kolla hur personalläget ser ut inför sommaren: För många har det varit lite trögt att hitta folk, men de flesta har situationen under kontroll och ser fram emot en bra resesommar.
Finnlines:
Finnlines brukar ha ett ganska stort behov av personal både på finska och svenska sidan inför somrarna, säger sjöpersonalchefen Elisabeth Svenning.
– Generellt över året är det utmanande att finna sjöpersonal, eftersom efterfrågan är större än antalet lediga sjömän. Vi gör vad vi kan för att attrahera ny arbetskraft och vi är tacksamma för att vi har så mycket bra sjöfolk, både i Sverige och Finland. Men det behövs många fler som vill, och kan, upptäcka hur bra det är att jobba till sjöss.
Finnlines brukar starta rekryteringen tidigt.
– Det gäller att ta väl hand om elever och sommarjobbare, så att de vill komma tillbaka. Våra ombordanställda är duktiga på att introducera de nya så att de får en bra start och snabbt känner sig som ”en i gänget”. Det är viktigt, säger Svenning.
Vad gäller biljettbokningarna ser det än så länge bra ut inför högsäsongen.
– Jag tror att det blir full fart ombord. Vi ser fram emot en fin sommar med skeppskamrater och kollegor i land som gör ett strålande jobb, säger Elisabeth Svenning.
Stena Line:
På Stena Line ser personnalläget generellt bra ut inför sommarsäsongen 2023, säger kommunikationschefen Stefan Edström.
– Vi är glada att många kollegor från tidigare sommar har kommit tillbaka till oss, främst servicevärdar. Precis som föregående år har utmaningen varit att hitta motormän och fartygskockar, men snart är vi i hamn med samtliga rekryteringar.
En långsiktig plan är uppbyggd för säsongsrekryteringen, vilket innebär att rekryterings- och bemanningsarbetet börjar tidigt under året, så att man hinner stärka upp verksamheten med lite marginal.
– Vi arbetar även aktivt med att locka kandidater till oss på olika sätt genom att delta på mässor, bjuda in till studiebesök och samarbeta med andra rederier för att tillsammans locka fler till sjöfarten, säger Stefan Edström.
Bokningsläget för sommaren ser bra ut, intresset har blivit märkbart större det senaste halvåret.
– Vi är definitivt tillbaka jämfört med pandemin på samtliga linjer, säger Stefan Edström.
Destination Gotland:
– Vi försöker alltid hitta lösningar. Om det är personalbrist under sommaren har vi många säsongsanställda och flera av dom brukar vilja jobba extra pass. Så vi brukar gå ut och fråga runt om någon vill anmäla intresse att jobba mera, säger Destination Gotlands personalchef Katarina Yng.
Även till Gotlandsbåtarna är det svårast att hitta motormän, kockar och kallskänkor och Katarina Yng säger att man fortfarande saknar flera inför säsongen.
– Det behöver ju lösas snart och vi ska försöka ordna det genom att kontakta tidigare anställda. Vi annonserar förstås också och fortsätter rekrytera, säger Katarina Yng.
Viking Line:
På det stora hela har man på Viking Line fått ihop det bra för sommaren, utan några glapp någonstans.
– Det är utmanande att rekrytera till sommaren, men det ser hyfsat ut här i alla fall. Vi har haft en tuff resa efter covid men nu har vi kommit på en bit väg så det känns skönt, säger Viking Lines informationschef Eleonora Hansi. Hon fortsätter i samma andetag:
– Men det finns fortsatt behov av personal, främst i kök och restaurang, så skriv gärna att det finns fina jobbmöjligheter hos oss!
Biljetterna har bokat på bra, midsommarveckan är redan nästan fullbokad och bokningar fortsätter att trilla in.
– Det är ju nu det drar igång. Vi har känt av ett uppdämt resebehov efter pandemin, det märktes redan under våren.
Eleonora Hansi misstänker att det nuvarande ekonomiska läget spelar roll för rederiets bokningar, på ett positivt sätt:
– Att åka en kortare resa till Finland med oss är ju lite mer ekonomiskt överkomligt, nu när det är kärvare tider. Kanske vill man hitta på kul utlandsäventyr med familjen även om man inte kan flyga till Thailand.
Forsea:
Även på Forsea är man nöjd med läget inför säsongen.
– Det ser bra ut hos oss. Eftersom våra turer är korta och man kan komma hem på kvällen har vi ett väldigt högt söktryck. I år har det varit 1400 sökande till 80 tjänster, så det är svårt att behöva tacka nej till så många, säger personalchefen Åsa Linde Tornée.
– Svårast att rekrytera är matroser, motormän och kockar. Befälen har vi inte lika hög omsättning på.
Den personal som är lättast att rekrytera är obs-personal, eftersom de inte behöver behörigheter. Vad gäller antal resande och bokningar så har Forsea återhämtat sig ganska bra efter pandemin, även om det är lite kvar till nivån 2019.
– Men allt kan ändra sig, våra turer blir ofta lite av en impulshandling. Det är enkelt att ta en mini-semester om vädret blir fint. Det hoppas vi på i sommar, säger Åsa Linde Tornée.
TT-Line:
– Vi fyller våra bemanningsnivåer, säger TT-Lines personalchef Anette Wugk.
Precis som för många andra av landets rederier är det kockar och maskinmanskap som är svårast att rekrytera. Anette Wugk säger att man löser personalbristen med annonsering via olika medier.
Biljettbokningarna börjar trilla in, och kan jämföras med förra året vid den har tiden.