Iranska oljetankern har lämnat Gibraltar

Brittiskflaggade Stena Impero, ägd av Stena Bulk, beslagtogs av iranska revolutionsgardet i Hormuzsundet den 19 juli. Foto: Stena Bulk

Den iranska oljetanker som i början av juli beslagtogs av brittiska marinen lämnade Gibraltar under natten till måndagen, uppger flera medier.

Stena Bulks fartyg Stena Impero är fortfarande fast i Hormuzsundet.

Strax efter midnatt visade radarbilder att det iranska fartyget, som enligt uppgift ska ha bytt namn från Grace 1 till Adrian Darya 1, började röra på sig. Fartyget beslagtogs av den brittiska marinen den 4 juli misstänkt för att skeppa råolja till Syrien i strid med EU:s sanktioner.

I torsdags släpptes fartyget efter ett utslag i Gibraltars högsta domstol. Det gick inte att bevisa att oljan skulle till Syrien, skriver Dagens Nyheter. USA:s justitiedepartement krävde   en ny domstolsprövning med motivet att fartyget samarbetar med det iranska revolutionsgardet, men fick avslag.

Att Adrian Darya 1 beslagtogs ökade spänningarna mellan Iran och västvärlden. Under juli beslagtog det iranska revolutionsgardet flera oljetankers i Hormuzsundet – bland annat Stena Bulks brittiskflaggade tanker Stena Impero. Det skedde den 19 juli.

Annons

Stena Bulks vd Erik Hånell sa till Dagens Nyheter i torsdags, när domstolsbeslutet kom att Adrian Darya 1 skulle släppas, att det beslutet ger hopp.

– Det här väcker ju förhoppningar om att även vårt fartyg och vår besättning snart kan släppas, säger han till Dagens Nyheter.

“det här väcker ju förhoppningar om att även vårt fartyg och vår besättning snart kan släppas”

Stena Bulk och Northern Marine Management, som sköter bemanningen för Stena Impero, har tidigare skrivit i ett uttalande på sin hemsida att man arbetar ihop med myndigheter och regeringar för att besättningen ska friges. Rederiet har begränsad kontakt med sjömännen ombord som vid det tillfället uppgavs må efter omständigheterna bra.

18 av de 23 besättningsmedlemmarna är indiska medborgare. I ett uttalande på sin hemsida skriver Stena Bulk att rederiet nu vänt sig direkt till Indiens premiärminister och bett om hjälp att få besättningsmedlemmarna frigivna. Liknande vädjanden har gjorts till utrikesministrarna i de övriga besättningsmedlemmarnas hemländer Ryssland, Lettland och Filippinerna.

Seko sjöfolk fördömer beslagtagandet av Stena Impero.

– Det hade varit för jävligt oavsett vilken flagg eller rederi eller besättning det hade gällt. Nu är det extra tråkigt eftersom det handlar om ett svenskkontrollerat fartyg. Handlingen som sådan är en ren kapning och vi fördömer den kraftigt, säger ordförande Kenny Reinhold.

“handlingen som sådan är en ren kapning och vi fördömer den kraftigt”

Hormuz­sundet klassas sedan början av augusti som högriskområde av WOAC (The Warlike Operations Area Committee) som består av fackförbunden Nautilus International och RMT samt UK Chamber of Shipping. Överenskommelsen är tillfällig och ger sjömän på brittiskflaggade fartyg rätt att vägra arbete på fartyg som passerar området, exempelvis genom att mönstra av i närmaste hamn före passage. De har också rätt till dubbel grundlön för varje dag som fartyget befinner sig i högriskområdet.