Det har varit en ovanligt lindrig isvinter i år. Redan i början av april gick isen upp i Luleå hamn, och de statliga isbrytarna har assisterat tusen färre fartyg jämfört med fjolåret.
– Det är de två största skillnaderna på vintrar jag varit med om, i fjol och i år, säger Samuel Ryhn som jobbar som matros på bogserbåtarna i Luleå hamn. I fjol låg isen från oktober till mitten av maj, i år gick den upp redan i början av april. Man har ju reagerat på förhållandena förra året kontra i år, det har verkligen varit väldigt stora skillnader.
Den lindriga isvintern har även märkts för Sjöfartsverkets isbrytare, där isbrytningssäsongen drog igång i januari. När de statliga isbrytarna nu lagt till vid kaj summeras antalet assisterade fartyg den här säsongen till knappt 220. Det är en minskning med närmare 1 000 assisterade fartyg jämfört med fjolårssäsongen.
Arbetet på de isbrytande bogserbåtarna i Luleå hamn är av naturliga skäl som mest intensivt under vinterhalvåret. Men förberedelserna för nästa vinter börjar nästen direkt när isen släppt. Det ska målas vattenlinjer, lagas och fixas saker som kan ha gått sönder under vintern.
– Det är mycket underhåll, vi har tagit ner en båt till varvet och har lite folk som jobbar där. De som är hemma jobbar med underhåll och vårstädning. Och uppdragen flyter ju på, berättar Samuel Ryhn.
När isen låg som tjockast i januari gjorde Sjömannen ett besök ombord på bogserbåten Vilja i Luleå hamn. Medan våren värmer och grönskar i allt större delar av landet, ser vi tillbaka på arbetet på de isbrytande bogserbåtarna i Luleå när istäcket var som tjockast och mörkret som mest kompakt.
Följ med på ett ombordreportage där mycket av arbetet går ut på att förhålla sig till den naturkraft som bestämmer – isen.










