Det står nu klart hur stor del av lasten som förstördes då Stena Immaculate blev påkörd utanför Hull för en dryg vecka sedan. Samtidigt berömmer rederiet besättningen för deras agerande vid olyckan.
Arbetet med att bedöma vilka skador Stena Immaculate ådrog sig när containerfartyget Solong körde in i henne pågår.
Företaget SMIT Salvage har varit ombord med sina bärgningsexperter för att göra en bedömning av skadorna, och det har visat sig att skadorna begränsats till en tank innehållande Jet A-1 bränsle och en barlasttank som innehöll havsvatten. Vid tiden för kollisionen fanns 220 000 fat med Jet A-1 bränsle ombord. Enligt SMIT Salvage har 17 515 fat bränsle förlorats i kollisionen och den efterföljande branden. Återstående last ska vara säkrad.
”Vi är oerhört stolta över vår besättning som, innan de övergav fartyget, uppvisade exceptionell professionalism genom att försäkra sig om att brandskydd aktiverats för att skydda intilliggande lasttankar. Denna avgörande åtgärd begränsade skadorna på lasten betydligt, så att bara de tankar som direkt berördes av krocken påverkades”, skriver Stena Bulk.

Enligt Stena Bulk finns ingen risk för föroreningar från fartyget. Däremot har en stor mängd plastpartiklar spolats iland på flera ställen längs kusten i Norfolk. Enligt kustbevakningen är det troligt att plastpartiklarna hamnat i vattnet vid kollisionen. Partiklarna är inte giftiga i sig, men utgör en fara för fiskar och sjöfåglar som kan missta dem för mat.
Bärgningsprocessen pågår, och enligt brittiska kustbevakningen håller sig båda fartygen stabila. Branden ombord på Solong är släckt, och bärgningspersonal hade på onsdagen kunnat nå alla delar av fartyget.
”Motåtgärder mot föroreningar pågår, och kustbevakningen arbetar tillsammans med andra aktörer för att motverka och minimera utsläpp”, säger Paddy O’Callaghan, chef på brittiska kustbevakningen.
MAIB, The Marine Accident Investigation Bransch, arbetar på att fastställa orsaken till olyckan.