Kluriga sjömän belönades digitalt

Karl Karell och Cecilia Österman som ledde belöningsceremonin var uppklädda till tänderna dagen till ära. Foto: Stiftelsen Sveriges Sjömanshus

Stiftelsen Sveriges Sjömanshus belöningsdag hölls digitalt i år. Eftersom förra årets ceremoni ställdes in uppmärksammades både 2020 och 2021 års belönade sjömän nu. 

Stiftelsen Sveriges Sjömanshus delar ut belöningar till sjömän som genom smarta förslag och uppfinningar bidragit till förbättringar av sjösäkerhet, arbetsmiljö och trivsel ombord. 

Stiftelsens ordförande Kenny Reinhold (som också är ordförande i Seko sjöfolk) inledde ceremonin med att hylla samtliga belönade sjömän.

– Ni är fantastiska. Er uppfinningsrikedom verkar aldrig sina. Den optimala arbetsplatsen finns inte, men med ert enträgna arbete blir arbetsplatserna ombord bra mycket säkrare och bättre. Det gillar vi i stiftelsen, sa han. 

Annons

“Er uppfinningsrikedom verkar aldrig sina”

Belöningarna delades ut av stiftelsens kanslichef Karl Karell och Cecilia Österman som är ansvarig i stiftelsens granskningsgrupp. 

För 2020 delades 31 arbetsbelöningar och ett utvecklingsstipendium ut. Det senare gick till reparatör Peder Eriksson på Silja Galaxy som konstruerat en hängande traversplattform som ska göra jobbet säkrare vid byte av lysrör och branddetektorer över huvudmaskinerna.

Peder Eriksson deltog på länk i ceremonin. Han berättade att han hörde talas om stiftelsen av en kollega ombord. Han hade konstruerat ett verktyg för arbete med avgasturbiner och kollegan sa att ”Det där borde du lämna in till stiftelsen”. Peder lämnade in både det förslaget och ett par till.

– Jag är överväldigad av den uppmuntran och vänlighet som stiftelsen visat mig och alla andra som lämnat in bidrag. Jag hoppas att många fler ska skicka in bidrag till innovation och tankar om förbättringar ombord. Det vill jag verkligen uppmuntra sjöfolket att göra, sa han. 

Bland övriga belönade 2020 finns matros Carlos Zuniga och lättmatros Pernilla Strandberg på Stena Nautica. Deras lufttrycksdrivna märlspik underlättar splitsningen av atlastross och gör att det inte längre krävs råstyrka för arbetet. Timmerman Benny Johansson på Silja Symphony belönades för sitt specialverktyg som förenklar när man ska byta gasfjädrar till kojerna ombord. Och motorman Ted Litens på M/T Stella Virgo belönades för sin konsol för att testa bromsen till förtöjningsvinschar.

För 2021 delades 30 arbetsbelöningar ut. I kategorin ”ryggräddare” belönades till exempel Alvin Aguilar, bås på M/T Bonito, för sin vagga för service av stora pulversläckare och för sin multipurpose-lyft byggd av ett begagnat cykelnav och gamla metalljärn. Lyften kan monteras på ett räcke och minskar riskerna med spring i lejdare i samband med tunga lyft.  

Motorman Ted Litens, M/T Bitland, belönades även i år för två förslag – en specialtillverkad anordning för att kontrollera elektroniska bränsleinjektorer och en adapter för kontroll av bränslepumpar.

– Det finns snart inte ett verktyg som Ted inte varit och filat på, kommenterade prisutdelare Cecilia Österman. 

“Det finns snart inte ett verktyg som Ted inte varit och filat på”

Hedersomnämnandet för 2021 gick till Viking Supply Ships för att så många förslag kommit in från deras personal. Förbättringsarbetet präglas av att många personer är inblandade på flera olika fartyg. Enligt stiftelsen är det ett gott exempel på hur arbete och arbetsmiljö kan utvecklas tillsammans. Isbrytarna Atle, Frej och Ymer fick 21 000 kronor av stiftelsen att dela mellan fartygens fritidskassor.

Samtliga belönade sjömän och deras förslag finns här.

Cecilia Malmström, tidigare EU-minister i Sverige och EU-kommissionär med ansvar för handelsfrågor, var inbjuden till belöningsdagen som hedersgäst. Hon beskrev i sitt tal året som gått som ett svårt år då ingenting varit som vanligt. 

– Men trots pandemin har vi haft mat och förnödenheter i affärerna. Hundratusentals sjömän har sett till att den globala handeln har fungerat. För precis som i normala tider är sjöfarten navet i den globala handeln, sa hon. 

“Hundratusentals sjömän har sett till att den globala handeln har fungerat”

Hon nämnde Ever Given, fartyget som för ett tag sedan fastnade i Suezkanalen, och att den händelsen illustrerade hur stor betydelse sjöfarten har. Hon tog också upp att många sjömän blivit fast ombord på sina fartyg under pandemin, skilda från nära och kära under lång tid.

– Arbetstiderna har blivit helt orimliga och arbetsrätten är mycket oklar. Den här frågan har jag inte sett uppmärksammas, den har inte blivit föremål för olika åtgärdspaket, men det måste verkligen diskuteras, sa hon.