European Martime Space, EMS, är ett förslag om att anställda till sjöss och på land ska ha samma villkor. Det har varit trögt att lyfta upp ämnet till diskussion i EU:s sociala dialog. I väntan på att de europeiska redarna ska gå med på gemensamma regler har många länder genomfört egna nationella regler. Det gör det hela lite krångligare för framtiden.
Något som har varit svårt att få gehör för inom ramen för EU:s sociala dialog för sjötransporter är hur man ska sätta stopp för den orättvisa konkurrensen, när rederier bemannar med anställda som har sämre arbetsvillkor och lägre löner än det som är standard inom EU. Detta trots att förfarandet inte är tillåtet på land.
Argumenten från motparten, redarnas sammanslutning ECSA (European Community Shipowners’ Associations), är att man följer de internationella överenskommelser som finns. Den ståndpunkten kanske förvånar den som är insatt i EU:s omfattande miljöregler för sjötransporter, där många går längre än överenskomna internationella standarder.
– Det finns inga regler inom EU som sätter stopp för likabehandling av anställda oavsett om de arbetar till sjöss eller på land, det är den politiska viljan som saknas, säger Nikolaos Koletsis, policyrådgivare på European Transport Workers’ Federation, ETF, som är transportarbetarnas samarbete och motpart till ECSA i den sociala dialogen.
Frågan är absolut inte ny. Enligt Mark Dickinson, som varit talesperson för European Transport Workers’ Federation, ETF mellan 2010 och 2022, har EU-kommissionen gjort flera försök att reglera sjöfartens arbetsvillkor. Första försöket 1998 stoppades genom intensiv lobbing, vid andra försöket 2004 blockerades förslaget av en minoritet av länder i ministerrådet. Kommissionen satte då sin förhoppning till Sociala dialogen SSDC, Sectoral Social Dialogue Committee. Om parterna där kan komma överens kan ärendet gå direkt till kommissionen för beslut, utan att passera ministerrådet.
För att få in lite spänst i Sociala dialogen har ETF lanserat avtalsförslaget EMS, som står för The European Martime space for socially sustainable shipping. Det innebär att parterna skapar en zon inom EU, där alla som arbetar med sjötransporter, oavsett nationalitet, omfattas av EU:s arbetsrättliga regler. All sjötrafik ska omfattas, inte bara färjetrafik. Fackliga organisationerna som finns i länder där fartygen trafikerar ska också ha rätt att förhandla om villkor och löner.
Förslaget vill ställa krav på rederier som får statligt stöd, så att de tar större socialt ansvar än de gör idag. Syftet med det stödet var nämligen att rederierna skulle återregistera sina fartyg till Europa, något som inte skett.
– Utan det statliga stödet hade den europeiska sjönäringen försvunnit helt. Men näringen har stått stilla och det innebär att vi har backat, eftersom de andra har vuxit, säger Mark Dickinson.
Europeisk sjöfart har därför tappat kompetens. 2019 arbetade omkring 516 000 personer i sjötransportsektorn inom EU, lite mindre än hälften av dem är EU-medborgare. Även om statistiken inte är helt tillförlitlig, är det en fingervisning och Mark Dickinson tror att ett avtal som EMS skulle kunna rädda sjöfarten i Europa, vilket skulle vara betydelsefullt nu när säkerhetsläget blivit sämre.
– Ändå har ETF inte lyckats få upp förslaget på bordet. Visserligen har EMS diskuterats på ett antal informella möten, men motpartern fastnade i detaljer och lyfte aldrig blicken, säger Mark Dickinson.
– Jag tror verkligen på den sociala dialogen, men i den här frågan har motståndet varit kompakt och vi har inte kommit någonstans.
För att komma framåt med arbetsförhållanden och löner till sjöss har enskilda länder inom EU nu istället börjat stifta egna regler. Frankrike och Storbritannien skrev förra sommaren ett gemensamt avtal om anställning och socialförsäkringar för anställda på de färjor som trafikerar Dover och Calais. Det gjordes sedan rederiet P&O hade sagt upp all sin personal och tagit in anställda med lägre löner och sämre villkor. Båda länderna inför nu också lagar om minimilöner. Både Norge och Nederländerna gör liknande drag.
– Sjöfartsnäringen hade chansen att vara med och skapa enhetliga regler inom EU tillsammans med oss. Nu kommer istället olika nationella regler, vilket naturligvis blir krångligare, säger Mark Dickinson.
Helene Götberg
Läs mer om sjöfartsarbetet på EU-nivå: EU-dialogen som förändrar vardagen till sjöss
EU-BEGREPP ATT HÅLLA REDA PÅ:
EMS: Förslaget som ska ge lika villkor för alla som jobbar till sjöss i Europa:
- Den europeiska transportorganisationen ETF har utvecklat avtalsförslaget ”Europeiskt Maritims utrymme för Socialt hållbar sjöfart” EMS, (European Maritime Space for socially sustainable shipping)
- Avtalet syftar till att ge bättre villkor för alla som jobbar till sjöss i Europa. I landbaserade verksamheter går det inte att anställa billig personal med sämre arbetsvillkor, och man vill att samma villkor ska gälla för sjöanställd personal.
- Grundidén är att rederier och företag som får statligt stöd för sjötransporter och drar nytta av EU.s handelsmöjligheter, ska också följa EU:s riktlinjer kring arbetsvillkor för sina anställda.
ETF: Transportarbetarnas europeiska samarbete
- European Transport Worker’s Federation (ETF) är en övergripande facklig organisatioon som omfattar transportfackföreningar från EU, EES och även länder i central- och östeuropa.
- I dag representerar ETF mer än fem miljoner transportarbetare från drygt 38 europeiska länder och 200 transportförbund inom alla delar av transportsektorn, så inte bara till sjöss utan även på land och i luften inklusive logistik, fiske och turism.
- ETF engageras sig i olika initiativ och kampanjer på europanivå för att skydda och förbättra arbetsvillkoren för sjöanställda, som att främja schyssta och jämlika villkor för alla som arbetar på europeiskt flaggade fartyg. De arbetar också med att påverka EU:s transportpolitik för att sätta arbetstagarnas intressen i centrum.
ECSA: Redarnas samarbete
- ECSA (European Community Shipowners Association) representerar 21 nationella redareföreningar på arbetsgivarsidan inom EU och Norge. ECSA arbetar för att främja den internationella konkurrenskraften hos europeisk sjöfart genoim att skapa en regleringsmiljö som gynnar branschen.
- ECSA är ETF:s motpart i EU, och tillsammans representerar de sjötransportsektorns arbetsmarknadsparter.