Luleå Hamns nya bogserbåt är sjösatt

Luleå Hamns nya bogserbåt Vilja är sjösatt i Figueras, Spanien. Vilja levereras i slutet av maj. Foto: Gondan Shipbuilders
Annons

Vilja är sjösatt i Spanien. Luleå Hamns nya bogserbåt är, i sin klass, världens starkaste isbrytande bogserbåt med hybriddrift.

Det var i förra veckan som Vilja sjösattes i Medelhavet vid varvet Gondan i Figueras. Henrik Vuorinen, vd för Luleå Hamn och fyra representanter från Luleå Hamn var på plats för ceremonin.

– Hon flyter, så allt gick bra, säger Henrik Vuorinen med ett skratt. Sammanlagt var vi fem personer närvarande vid sjösättningen från Luleå Hamn, varav tre från bogserbåtarna.

Som Sjömannen rapporterat om tidigare är Vilja utrustad med diesel-elektrisk hybriddrift med två konventionella dieselmotorer, två elektriska axelmotorer/generatorer och batterier för lagring av kraft.

Annons

Under drift kan man välja att köra på endast el från batteri, drift med el i kombination med en eller två dieselmotorer, eller endast dieselmotorer. Hybridsystemet kan även optimera den kombinerade användningen av motorer och batterisystem.

Förutom en minskad miljöpåverkan kommer hybriddriften att innebära ökade operativa möjligheter och minskade kostnader för bränsle och underhåll, menar Henrik Vuorinen.

– Bara det att man kan gå ut och möta fartygen på ren eldrift är en stor fördel, säger han.

Vilja är anpassad för förhållandena i Bottenviken. Båten ska kunna bryta en meter tjock is i en fart av cirka tre knop. Med drygt 8000 hästkrafter har Vilja en beräknad dragkraft (bollard pull) på 100 ton – enligt Luleå Hamn är Vilja världens just nu starkaste isbrytande eskortbogserbåt.

Leverans av fartyget är beräknat till slutet av maj. Och i juni anländer Vilja till Luleå.

– Vi är inte färdiga med planeringen än men vi kommer att genomföra någon sorts evenemang med öppet hus så att intresserade kan gå ombord.

Vilja ansluter sig till Luleå Hamns flotta på tre bogserbåtar: Viscaria, Valkyria och Viktoria. Vilja kommer vara stationerad i Luleå, medan Valkyria och Viktoria vintertid brukar vara stationerade i Piteå respektive Karlsborg. Enligt Henrik Vuorinen är det inte klart vad som händer med den extra bogserbåten.

– Vi har inte bestämt något ännu. Vi kanske chartrar ut en båt, samtidigt kan det vara bra att ha tillgång till två bogserbåtar i Luleå, säger han.

Vilja kommer ha en besättning på tre personer: skeppare, maskinchef och matros.