M/S Drotten ur trafik – tusentals passagerare drabbade

M/S Drotten. Bilden är tagen när M/S Drotten fortfarande hette M/S Gotland. Foto: Dick Gillberg

M/S Drotten drabbades under fredagen av ett fel på drivlinan. Fartyget togs ur trafik, och kommer tidigast att vara tillbaka den 20 augusti. Destination Gotland kör under tiden i princip skytteltrafik mellan ön och fastlandet.

M/S Drotten togs ur trafik fredagen den 11 augusti eftersom fartyget drabbades av ett fel på drivlinan. När tusentals passagerare plötsligt inte kunde ta sig från Gotland till fastlandet blev situationen snabbt smått kaotisk. 15 000 resenärer beräknades drabbas. Destination Gotland fick snabbt, tillsammans med Region Gotland, försöka ta hand om tusentals strandade resenärer som inte hade någonstans att ta vägen.

– Vi är ödmjuka inför att det inte är lätt att spendera natten i en bil eller en terminal, sa Destination Gotlands vd Marcus Risberg i helgen till SvD.

– Vi gör allt vi bara kan, vi försöker vända ut och in på oss själva. Men med den stora volym av personer som påverkas är det i princip omöjligt att upprätthålla en svarstid som resenärerna vill se. Det är omöjligt att ha så mycket resurser på plats när 15 000 personer drabbas, fortsatte Marcus Risberg.

Annons

Fartyget har skickats till Odense i Danmark för reparation, resan dit påbörjades under söndagen. 

– Nästintill alla varv är för tillfället fullbelagda och därför har det dröjt med att kunna möjliggöra reparation av drivlinan. Fartyget behöver torrläggas för att vi ska kunna undersöka propellern och det är därför svårt att i dagsläget veta exakt hur lång tid som reparationen kommer att ta, sa Marcus Risberg i ett pressmeddelande.

De två ordinarie fartygen M/S Visby och M/S Gotland trafikerar både norra linjen till Nynäshamn och södra linjen till Oskarshamn med totalt 13 extra enkelturer under veckan.

– Jag beklagar att vi behöver boka om resenärer och förstår de olägenheter som senarelagda avgångstider får. Vi gör allt vi kan för att lösa situationen på bästa sätt. Alla de som idag fått besked om inställda avgångar har också direkt blivit flyttade till nya turer, säger Marcus Risberg.

För ombordpersonalen som jobbar hos Destination Gotland har det inte varit några dramatiska förändringar under de här dagarna, utöver att några har fått byta fartyg.

– Vi hade enstaka från vår personal som gick in och hjälpte till på terminalen under det mest akuta skedet under helgen, säger Katrina Ansarfwe, sektionsordförande för Seko sjöfolk på Destination Gotland. Annars har de flesta jobbat på som vanligt.