Fartygsbesök, grillningar och öppet hus. Under Sekos medlemsvecka syntes facket lite extra – och passade på att värva fler medlemmar.
Förra veckan höll Seko sin årliga medlemsvecka. Under dessa dagar fokuserar anställda och förtroendevalda extra mycket på att träffa och prata med medlemmar. Tanken är att facket ska synas ute på arbetsplatserna.
Flera av Seko sjöfolks lokala sektioner hade aktiviteter under veckan. Blidösundsbolagets sektion grillade korv på Nybrokajen och bjöd in medlemmar att komma och träffa facket. Liknande gjorde sektionen i Destination Gotland som hade öppet hus på ett hotell i Visby.
Sektionen i Silja träffade medlemmar på Silja Symphony och M/S Galaxy, och Stena-sektionen besökte fyra av rederiets fartyg på tre olika linjer.


Jonas Forslind, branschsekreterare i Seko sjöfolk, är nöjd med årets medlemsvecka.
– Det är jättebra att vi kommer ut och visar oss. Samtidigt ska vi inte glömma bort att vi har 51 andra veckor på året. Det finns förstås inget som hindrar att sektionerna tar egna initiativ till aktiviteter även när det inte är medlemsvecka, säger han.
Tanken är enligt Jonas Forslind att man ska ha ytterligare en medlemsvecka till våren.
– Vi vet att det är uppskattat av medlemmarna. Många förtroendevalda och anställda som jag pratat med har också sagt att vi borde göra detta oftare, säger han.


Denna gång var ett prioriterat område under medlemsveckan att kontakta medlemmar som facket saknar e-postadress till. För Seko sjöfolk handlar det om drygt 200 personer som under medlemsveckan blivit uppringda av anställda inom facket.
Evalotta arbetar på Seko sjöfolks medlemsservice och är en av dem som ringt.
– Det har gått bra och varit trevliga samtal. De flesta blir glatt överraskade att deras fackförbund ringer till dem. Det blir ofta samtal om allt möjligt. Många har frågor de passar på att ställa till oss när vi ändå ringer, säger hon.
De som inte kunnat svara har i stället fått ett sms. Evalotta berättar att de flesta uppgett sin e-postadress när facket ringt.
– Ofta har det handlat om misstag, medlemmen har trott att vi haft adressen, säger hon.


Att värva nya medlemmar är inget uttalat mål med medlemsveckan. Men förtroendevalda från olika rederier har under veckan ändå ringt upp ombordanställda som inte är medlemmar i Seko sjöfolk för att fråga om de vill gå med.
Jeanette Ganesjö är en av dem som ringt. Hon är huvudskyddsombud på Silja Symphony och ledamot i sektionsstyrelsen i Silja. Hon började med att ringa till kollegor i sitt eget rederi.
– Det är lättast eftersom jag redan känner dem. Jag passar på att samtidigt checka upp hur de mår, så det blir en blandning av rekrytering och arbetsmiljökoll, säger hon.

Samtalen har gått bra, berättar Jeanette.
– Majoriteten av dem jag pratat med har valt att gå med. Några vacklar lite och har bett att jag ska skicka mer information.
Vilka är dina argument för att gå med i facket?
– Ju fler vi är desto starkare är vi. Är du inte medlem så omfattas du av kollektivavtalet – men du kan aldrig hävda kollektivavtalet. Jag har även en 30-sekunders genomgång av vad du som medlem får för din medlemsavgift.
Och vad är det?
– Du får förhandlingsstöd, rättshjälp, hjälp vid eventuella tvister, rådgivning, hemförsäkring, fritids- och olycksfallsförsäkring… Det är rätt mycket för 322 kronor i månaden, säger hon.
När det gäller medlemsvärvning pågår också Sekos kampanj Medlem värvar medlem fram till nyår. Medlemmar som värvar en kollega belönas med ett presentkort på 200 kronor. Läs mer här








