22 motioner som handlar direkt om sjöfart och 71 som nämner sjöfarten på något sätt. Så såg det ut när riksdagens allmänna motionstid stängde i början av oktober.
Åtta motioner har lämnats in av socialdemokrater och fem av moderater. Övriga partier har lämnat in en eller två var. Motionerna handlar om allt ifrån slussarna i Trollhättan till att finansiera sjöfartsverket med skattepengar och att förändra tonnageskattesystemet.
Johan Büser och Mattias Jonsson (S) vill fördjupa farleden i Göteborgs hamn, Suzanne Svensson och Peter Jeppsson (S) vill undersöka möjligheten att justera 183-dagarsregeln för sjömän och Emma Wallrups (V) motion Hållbar sjöfart tar upp en rad olika områden. Hans Wallmark m fl (M) föreslår att riksdagen ska överväga lotsplikt i Öresund, Lars Tysklind och Said Abdu (L) vill prioritera Vänersjöfarten och förhindra att Trollhättans gamla slussar måste tas ur bruk innan de nya byggts färdigt och Pernilla Gunther (KD) motionerar om att alla transportslag ska samlas under en myndighet.
– De som lämnat in motioner skriver om sjöfarten i positiva ordalag och det är vi glada för. Det är roligt att vi nått hit att politikerna förstår att sjöfarten är viktig och behövs, säger Pia Berglund, vice vd för föreningen Svensk Sjöfart.
Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk, har också noterat att det verkar finnas ett större intresse för sjöfart idag.
– Det är bra att sjöfarten finns på radarn inför valet nästa år. Nu hoppas vi att det leder till positiva åtgärder och att politikerna lyssnar på berörda parter när de fattar beslut, säger han.