På Viking Cinderella, som i mars bytte flagg från svensk till finsk, upptäcktes närmare hundra brister under en inspektion i somras av finska myndigheter. I 55 fall handlade det om vilotidsbrott.
I slutet av juli gjordes en arbetarskyddsinspektion på fartyget av inspektörer från Regionförvaltningsverket i södra Finland. Passagerarfärjan, som så sent som i mars gick över från svensk till finsk flagg, fick 19 anmärkningar och ytterligare 63 problem noterades.
Antalet vilotidsbrott är exceptionellt högt, skriver Svenska Yle. Vid en granskning nyhetskanalen gjorde 2019 framkom att 226 vilotidsbrott begicks på Viking Lines fem finskflaggade fartyg under åren 2016-2018. Nu handlade det alltså om 55 vilotidsbrott på endast ett fartyg, under en månad. Cinderella trafikerar rutten Helsingfors-Stockholm. Fartyget är 35 år gammalt och det äldsta i Viking Lines flotta.
Men vilotidsbrotten var endast ett av totalt nästan hundra problem som upptäcktes på fartyget. På listan fanns också misstänkta vattenskador, mögelproblem i besättningens hytter, flytvästar som inte servats och brister i brandsäkerheten. Regionförvaltningsverket hittade 19 anmärkningar som måste åtgärdas inom utsatt tid. På 63 punkter gavs så kallad handledning till arbetsgivaren, vilket innebär att bristerna inte är lika allvarliga och inte har någon tid för när de måste vara åtgärdade.
Tidigare i år berättade Svenska Yle att Cinderella fick 15 anmärkningar vid sin senaste hamnstatskontroll i mars i år. Det är den högsta siffran av alla passagerarfartyg som kör reguljärtrafik i Finland. Sju av anmärkningarna handlade om personalens arbetsförhållanden.
Exempel på brister som inspektörerna upptäckt var: fuktskador och mögel i duschutrymmena i personalens hytter, och även i personalens bastu. Nattpersonal fick inte tillräckligt mångsidig kost utan bara kebab, knackkorv och köttpiroger som kvällsmål. I köken hittades brister i säkerheten vid hård sjögång.
Rederiet förklarar bristerna med flaggbytet.
– Cinderella bytte flagg i våras från svensk till finsk flagg. Samtidigt byttes största delen av personalen, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line, till Svenska Yle. Det är ny personal och Cinderella har fyrahundra anställda, det tar sin tid innan man kommer in i rutinerna.
Seko sjöfolk tycker det är anmärkningsvärt att så många brister hittats på ett fartyg som för bara ett halvår sedan gick under svensk flagg.
– Det dyker upp väldigt många frågor när den finska myndigheten upptäcker så många brister så här kort efter ett flaggbyte, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk. Och detta måste Transportstyrelsen ta till sig och våga ställa sig frågan om de gjorde sitt yttersta när den var under svensk flagg. Det är ju bara fem år sedan som två inspektörer dömdes för mutbrott gällande samma fartyg.