Nu börjar äventyret för Kinfish

Per Barkman, bemanningskonsult, och Robin Dahlberg, styrman, har köpt ett fartyg för bedriva äventyrsresor i Svalbard och Nordnorge. Till hösten är planen att flagga in fartyget till Sverige. Foto: Jörgen Tiger

Nu kastar Kinfish loss för sin första resa i ny regi. Äventyret kring Svalbard väntar för gästerna – och de nyblivna fartygsägarna Per Barkman och Robin Dahlberg.

Det är spännande på flera sätt, säger Per Barkman, sjöfartskonsult. Det är första gången jag är involverad i något liknande.

Idag, fredag, avgår Kinfish enligt planen från Nya Varvet i Göteborg. Första målet är Tromsö, sedan beräknar man tre dagars färd till Svalbard. Den 20 maj kommer man ta emot de första gästerna för en tiodagars äventyrsresa i vattnen kring Svalbard.

Annons

– Vi har möjligheter att erbjuda upplevelser av naturen på nära håll med allt från isbjörnar och valrossar till valar. Med Kinfish kan vi komma alldeles intill isen, vi har även två gummibåtar där gästerna kan gå ut på expeditioner, säger Per Barkman.

Segmentet för Kinfish är inringat. Man erbjuder exklusiva resor på åtta till tio dagar för gäster som är lite mer äventyrliga. Som vill vara i närkontakt med natur och djurliv. Ofta med ett starkt fotointresse.

Tanken är att Kinfish ska vara i vattnen kring Svalbard i fyra till fem månader, och i Nordnorge i fyra månader.

”Vår idé är att tillhandahålla båt, besättning och service ombord, sedan säljer resebyråer resorna”

Per Barkman hoppas även att fartyget i sig ska kunna medverka till en god upplevelse för gästerna. Kinfish är ett gammalt surveyfartyg med en historia av sjömätning i nordnorska vatten. Fartyget är även uppdaterat med mycket av den senaste tekniken för kartläggning – bland annat är Kinfish utrustad med en undervattensrover.

– Tanken är att gästerna ska kunna vara med i det mesta som händer ombord. Jag kan se att bryggan blir lite som båtens hjärta. Vi har också sjömätningsutrustningen på plats i salongen, säger han och slår ut handen mot två 80 tums bildskärmar. Här kan man eventuellt använda skärmarna för att visa dagens bästa bilder och filmer, och få igång ett givande samtal.

Det är öppet hus på Kinfish när Sjömannen träffar Per Barkman och Robin Dahlberg. Många bekanta och nyfikna är ombord. Det är lyckönskningar och gratulationer till Per och Robin om vartannat.

”Vi vill ha svensk flagg, det är den prioriterade flaggan”

Det har varit en snabb process från införskaffande av fartyg till premiärturen. Men man har hunnit att få fram en besättning och man har även gjort vissa anpassningar av inredningen.

– Vår idé är att tillhandahålla båt, besättning och service ombord, sedan säljer resebyråer själva resorna. När det gäller personal så har vi letat efter personer som gillar den här typen av verksamhet. Man får nog ha en passion för äventyr. Och med mina och Robins kontakter har vi fått ihop ett gott gäng, säger Per Barkman.

Besättningen består sammanlagt av sju personer. Förutom skeppare och styrman är det tre matroser och maskinmatroser, en kock och en mässman ombord.

Kinfish är i dag registrerat i NIS, det norska internationella registret, men tanken är att flagga svenskt till hösten.

– Vi vill ha svensk flagg, det är den prioriterade flaggan.

Samtidigt kan det bli ett äventyr i sig själv. Det finns eventuellt vissa försvårande omständigheter, menar Per Barkman. Det är ett gammalt fartyg, och man behöver ett bemanningsbeslut som tar hänsyn till den trafik som Northern Expeditions planerar.

– Grundförutsättningarna för svensk flagg är bra, tycker jag. Förhoppningsvis kan även myndigheterna gå oss till mötes, säger han.

”Man får nog ha en passion för äventyr”

Per Barkman och Robin Dahlberg känner varandra sedan tidigare. Det är Robin som har erfarenhet från att arbeta med natur- och upplevelseresor. Han har de senaste åren arbetat på liknande fartyg som exempelvis Origo och Stockholm som också bedriver trafik kring Svalbard.

– Det är han som har passionen, och erfarenheten från arbete på plats. Robin känner marknaden och med min erfarenhet från rederibranschen… Det ska bli grymt spännande, säger Per Barkman.

Han får medhåll av Robin Dahlberg som kommer arbeta som styrman på Kinfish.

– Just nu är man lite sammanbiten. Det känns overkligt. Jag har letat efter en möjlighet att köra något eget i flera år. Och det känns naturligtvis skönt när man är två om det, säger han.


Kinfish

Survey- och forskningsfartyg. Nu bas för äventyrsresor och naturexpeditioner

  • Passagerarkapacitet: 12 personer, plus två guider
  • Längd: 36 meter
  • Bredd:  7 meter
  • Byggd: 1958