Efter 44 år på bogserbåt i Luleå kan Bengt Westling, matros och fackligt kontaktombud, jobbet utan och innan.
I somras gick han i pension.
Bengt Westling gick till sjöss 1969 och gjorde fem år som uteseglare i Gränges innan han började på bogserbåtarna i Luleå. Där har han trivts bra.
– Det är ett fritt jobb med mycket eget ansvar. Och när vi fick 1:1-system blev det suveränt, säger han.
De senaste 20 åren har han varit huvud-skyddsombud och kontaktombud för Seko sjöfolks medlemmar ombord. Han har även varit försäkringsrådgivare.
– Vi är ganska isolerade häruppe och det är bra att kunna hjälpa medlemmar med den biten.
Den fackliga anslutningsgraden är hög.
– Alla ombord är medlemmar i facket. Det är viktigt att vi som är engagerade berättar vad facket gör. Om folk har en avig inställning till vad vi gör så vill de inte vara med, säger Bengt och tillägger att man även måste lyfta fram vad som gjorts historiskt.
Under en strejk vid LKAB i Narvik styrdes all malmtrafik om till Luleå, och Bengt hamnade som fackligt ombud i händelsernas centrum.
– ITF varslade oss, vi matroser skulle sympatistrejka. Det blev ett jäkla liv, journalisterna ställde frågor och jag visste ju ingenting. Till slut fick jag tag i en ombudsman som kom hit och berättade vad som var på gång. Konflikten löstes innan det blev strejk. Efter det blev jag mer fackligt engagerad och kom med i repskapet, berättar han.
Pensionärslivet innebär inte att Bengt sitter still. Han är ambassadör för projektet Orden på jobbet som belyser dyslexi, föreläsare för Hjärnkoll och engagerad i Attention, en organisation för personer med till exempel ADHD och Aspergers syndrom. Han besöker regelbundet anstalter i Luleå och Haparanda.
– De här killarna sitter inlåsta 23 timmar om dygnet. Det är snälla pojkar som hamnat fel. Många av dem har dyslexi och ADHD. Att försöka hjälpa dem ger mig energi. De blir glada när jag kommer dit.
Starkt samhällsengagemang skulle många kalla det. Meningsfull fritid säger Bengt.
– Nu har vi fått igenom att ge dem körkortsböcker, så nu pluggar de teori medan de sitter inlåsta i cellen, säger han.
I maj levereras den nya bogserbåten Vilja till Luleå. Är han ledsen över att missa den?
– Nä. Jag får fara ner och titta på den. Det känns som att 44 år på båtarna räcker. Men det blir bra att den nya kommer. Det är en stor hybrid som går på batteri och diesel, bra för miljön.