Nu tar Gotlandsbolaget över DFDS

Pearl Seaways och Crown Seaways som seglar Köpenhamn - Oslo - Fredrikshamn. Foto: DFDS

Idag torsdag tar Gotlandsbolaget över linjen mellan Oslo och Köpenhamn från DFDS.

Det var i juni som Gotlandsbolaget och DFDS meddelade att det danska rederiet säljer linjen mellan Oslo och Köpenhamn till Gotlandsbolaget för cirka 400 MDKK.
I affären ingår kryssningsfärjorna Crown Seaways, som är byggd 1994, och Pearl Seaways, byggd 1989. Drygt 800 medarbetare arbetar i verksamheten som nu byter ägare.

–Idag är en stor dag för Gotlandsbolaget. Vi är stolta över att ta över rodret för den här linjens framtida resa. Linjen mellan Oslo och Köpenhamn är en attraktiv kombination av passagerarsjöfart och kryssningar, och vi ser stor potential i att utveckla den. Gotlandsbolaget har en tydlig strategi att expandera inom passagerarsjöfart och förra året tog vi klivet in i kryssningar med köpet av Birka Gotland, nu följt av denna transaktion, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson i ett pressmeddelande.

För att säkerställa en smidig övergång för alla resenärer och i linje med avtalet mellan Gotlandsbolaget och DFDS, kommer linjen att successivt släppa integrationerna med DFDS under det kommande året.

Annons

Linjen hade 700 000 resenärer under förra året, och målet är att öka antalet under de kommande åren. En viktig del i satsningen är omfattande investeringar i uppgradering av fartygen där främsta fokus är på hytterna, men även andra utrymmen ombord kommer att ses över.

Kim Heiberg har varit Route Director för linjen under 7 år, och följer nu med till den nya ägaren.
– Det är en fantastisk möjlighet och ett stort ansvar att vara med och fortsätta utveckla en så väletablerad linje som den mellan Oslo och Köpenhamn, säger han.

För passagerarna kommer det mesta vara sig likt till en början, då utvecklingen kommer att ske steg för steg. Till exempel kommer bokningar att ske på DFDS bokningssida även under 2025.

Linjen kommer inledningsvis att marknadsföras under DFDS varumärke, men ett nytt namn och varumärke är under utveckling.