Nya digitaliserade anlöp minskar hamnutsläppen i Göteborg

Effektivare anlöp till Göteborgs hamn med en digitaliserad anlöpsprocess. Foto: Göteborgs Hamn

Nu inleds en genomgripande digitalisering av fartygsanlöpsprocessen i Göteborgs Hamn. En ny digital plattform för fartygsanlöp ger snabbare, effektivare, säkrare och mer hållbara anlöp.

Göteborgs Hamn är Skandinaviens största hamn och tar emot cirka 6 000 fartyg varje år. Vid varje anlöp aktiveras en mängd aktörer på olika sätt, från det att ett fartyg ankommer i hamnområdet tills att det ligger vid kaj.

Det är stora mängder information som behöver kommuniceras. Det är omkring 120 olika aktörer som arbetar med ett fartyg från avgång från föregående hamn tills det anlöper hamnen, som exempelvis rederier, terminaler, bogserbåtar, lots, båtmän och trafikplanerare. Alla ska på ett eller annat sätt synkroniseras.

I ett pressmeddelande skriver Göteborgs Hamn att den nya digitala plattformen ”Digital Port Call” kommer kunna hjälpa till med att synkronisera processen, då all nödvändig information kan samlas och bearbetas till en gemensam lägesbild.

Annons

– Det ger bättre förutsägbarhet och möjligheter till effektivare resursplanering, samtidigt som eventuella störningar kan upptäckas och hanteras tidigt, säger Fredrik Rauer på Göteborgs Hamn i pressmeddelandet.

Plattformen ger också fartygen möjlighet att korta sina väntetider: Med en digital köplapp slipper fartyget stressa in i hamnområdet för att få en bra slot-tid. Den digitala anlöpsfunktionen ”Just-In-Time” gör att man istället kan anpassa farten för att vid ankomst i Göteborgs hamnområde segla direkt vidare till kaj.

Med ett bättre informationsflöde mellan aktörerna får fartygen förutsättningar att minska sin bränsleanvändning. När man räknar ihop förkortningen av liggtiden för ankar och vid kaj så ser Göteborgs Hamn en förväntad minskning på 6 000 ton koldioxid i hamnområdet per år, skriver man i pressmeddelandet, tack vare de effektiviseringar som den digitala lösningen skapar.

– Och då har vi inte räknat in den reduktion som sker utanför hamnområdet tack vare långsammare segling från föregående hamn. När vi lägger till att övriga anlöpsaktörer samtidigt får möjlighet att använda sina resurser effektivare ser vi att alla inblandade vinnare i detta, säger Gabriella Ståhle, Production Planner i Energihamnen.