Passagerare kan ladda elbilen ombord

Ombord på Aurora finns numera åtta laddningsplatser för elbilar på bildäck. Foto: Per Wahlberg

Åtta passagerare kan passa på att snabbladda sina elbilar under överfarten Helsingör-Helsingborg framöver. I dag invigs de nya laddstationerna ombord på Aurora.

2017 var Forsea, som nyligen bytte namn till Öresundslinjen, bland de första i världen att byta till batteridrift på en passagerarfärja som går med motsvarande trafiktäthet som på linjen Helsingborg-Helsingör. Nu går man i bräschen igen.

Idag invigs åtta nya laddstationer för elbilar på bildäck ombord på Aurora. Detsamma sker på systerfartyget Tycho Brahe som också trafikerar Helsingborg-Helsingör men under dansk flagg. Laddplatserna är väl markerade med en batterisymbol och placerade närmast bogporten, längs med fartygets sydsida. Fyra i fören och fyra i aktern, och alltså åtta laddplatser sammanlagt. Samtliga platser är utomhus, inte under tak.

– Vi har märkt av ett stort behov hos kunderna och kände att det här är något vi har både kunskap och möjlighet att genomföra, säger Christian Andersson som är förste teknisk chef på Aurora. I och med det här blir vi först i världen med snabbladdare ombord.

Annons
Fyra laddplatser, väl utmärkta med en batterisymbol, finns längs Auroras ena sida närmast bogporten, och ytterligare fyra finns i fartygets andra ända. Här kan elbilsägare snabbladda och få upp till 25 mil i tanken under överfarten Helsingborg-Helsingör. Foto: Per Wahlberg
Christian Andersson, förste teknisk chef på Aurora, kontrollerar laddstationerna på bildäck. Foto: Per Wahlberg

Laddstationerna ombord är på 160 kilowatt, vilket ger en elbil ungefär 25 mil extra i tanken utan att behöva sätta av tid för att köra in på en tankstation; laddningen sker ju under båtfärden. Passagerarna måste boka sin laddplats i förväg. Själva betalningen sker enkelt med kort via en automat på plats.

Christian Andersson tror att beslutet att erbjuda snabbladdning ombord kan ses som kontroversiellt.

– Det har ju funnits, och finns, en diskussion kring säkerhet och elbilar ombord på fartyg, och en hel del myter. Men vi har gjort en rejäl riskanalys där vi bland annat arbetat tillsammans med OSK Shiptech i Köpenhamn och Transportstyrelsen. Vi har utgått från EMSA:s riktlinjer för säker transport av alternativa bränslefordon i ro-ro-utrymmen på last- och passagerarfartyg. Vi har även grundat beslutet att införa laddning på flera studier från bland andra RISE och LASH FIRE, säger Christian Andersson.

Besättningen har tränat på att släcka elbilsbränder hos Räddningstjänsten Skåne Nordväst. De använde fartygets egen utrustning på brinnande skrotbilar för att göra insatsen så autentisk som möjligt. Särskild utrustning har tagits fram, bland annat en speciell brandfilt för elbilar samt ett verktyg som kan köras in under bilen för att via ett sprinklersystem släcka branden även underifrån.  

– Vi är en del i kommunikationskedjan här i Öresundsregionen, och elbilar är en del av framtiden. Då måste vi kunna erbjuda den här servicen, säger Christian Andersson.