Rederi AB Eckerö har genomfört en rad förändringar i säkerhetsarbetet efter olyckan på bildäck hösten 2023, för att säkerställa att det inte ska ske igen. Statens haverikommission bedömer nu att de åtgärder som vidtagits är tillfredsställande.
Det var i oktober 2023 som olyckan skedde. En sektion av bildäckshyllan släppte och föll ned på en personbil, och två personer skadades. I haverikommissionens slutrapport som kom i september 2024 lämnades två rekommendationer till Rederi AB Eckerö.
Rederiet rekommenderades att säkerställa att alla riskfyllda arbetsmoment omhändertas i säkerhetsledningssystemet, samt att utbildning och instruktioner för sådana arbetsmoment tas fram och hålls uppdaterade.
Rederiet rekommenderades också att fullfölja arbetet med att införa en teknisk lösning som säkerställer att hängdäckens låsningar inte kan dras in innan lyftvajrarna har sträckts upp.
Under hösten har rederiet arbetat med att åtgärda detta.
Rederiet har infört nya rutiner som dokumenterats. Fartygets ISM har uppdaterats med en processbeskrivning och en checklista för utrustningen. En intern utbildning har lagts till för personal som använder och manövrerar hyllor och ramper, och repetition av utbildning sker internt var sjätte månad. Dessutom görs en avfärdskontroll dagligen för att kontrollera att utbildad personal finns ombord.
Rederiet har också utvecklat modifieringar av utrustningen i samarbete med tillverkaren. Man använder sig nu av nya låskolvar med ett urtag som förhindrar att kolven dras in före vajern är spänd och hyllan lyft. Detta säkerställer att hyllans låsningar inte kan lossas av misstag före hyllan lyfts.
Statens haverikommission gör bedömningen att de åtgärder som vidtagits är tillräckliga och att säkerhetsrekommendationerna därmed är omhändertagna.