Rederier om framtiden

Silja Symphony är ett av fartygen som legat stilla under pandemin. Foto: Tallink Silja/Marko Stamperl

Vi frågade tre färjerederier hur de ser på resande framöver. Förväntar de sig förändringar – och hur tacklar de i så fall dessa?

(Texten ingår i en serie om året med pandemi. Se länkar till övriga artiklar längre ner)

Stena Line: Vi behöver båda benen
– Vi ser i kundunder­sökningar att de flesta vill resa lika mycket eller mer efter pandemin och att det kommer att vara ännu mer populärt att resa till grannländer och inom Europa under den kommande tiden. Vi ser också att resa med egen bil känns tryggt och säkert och att den möjlighet till social distansering och frisk luft som färjor erbjuder blir ett starkt argument att välja oss framför flyget.

– Stena Line har sedan inledningen av pandemin tydliggjort vår affärs­modell som en kombination av frakt och passagerare (ropax). Vi behöver båda benen för en sund affär. Vi har stängt två rena passagerarlinjer och ska först och främst framöver erbjuda en bekväm transport med bra service, mat och ibland hytt, snarare än kryssningar. Dock har möjligheten att resa till Danmark och Polen utan att gå iland varit en möjlighet för svenskar att komma ut och resa, shoppa och äta gott under pandemin, så vi har fortfarande delar av det segmentet kvar.  
Carl Mårtensson, presschef Stena Line

Annons

Viking Line: Hållbarhet kommer vara viktigt
– Redan innan pandemin såg vi ett ökat intresse för resor i närområdet och introducerade då kryssningar till Visby. På grund av rådande läge men också det faktum att vi sett att nya destinationer lockar många, har vi inför den här sommaren planerat flera nya kryssningsdestinationer. Dit hör Visby, Österlen och Höga Kusten. Förhoppningsvis kan vi också genomföra kryssningar till Gdansk och Bornholm. 

– Om vi ska kika i spåkulan så ser vi att hållbarhet kommer att vara en viktig fråga även efter pandemin. Vi fortsätter utveckla nya klimatsmarta lösningar och erbjuda trygga och mindre miljöbelastande resor i Östersjöregionen. Vi anpassar oss hela tiden till de restriktioner, rekommendationer, krav och behov som uppstår. Vi har gedigna rutiner för att skydda både resenärer och medarbetare. För den närmaste framtiden innebär det att vi tar endast emot hälften så många resenärer på fartygen och att all trängsel undviks under hela resan. 
Eleonora Hansi, informationschef Viking Line

Tallink Silja: Vi har lärt oss vara snabbfotade
– Vi ser positivt på framtiden. Det kommer att ta lång tid innan vi är tillbaka där vi var innan pandemin, och kanske kommer resandet i ett större perspektiv aldrig att bli som innan. Vi tror att många nu längtar efter att komma ut och röra på sig. Här tror vi att resor i närområdet blir ett populärt alternativ till längre resor.

– Trygga resor för våra gäster och en trygg arbetsmiljö för vår personal är vår högsta prioritet. Vi har ställt om våra normala rutter för att kunna erbjuda resor som är trygga, säkra och kompatibla med de reserestriktioner som implementerats och förändrats, ibland med kort varsel. På den svenska marknaden erbjuder vi även denna sommar inhemska kryssningar. Vi har skalat upp vår e-handel. Vi har också anpassat av- och ombokningsregler då detta är viktigt för kunderna i dessa tider.

Vi har under denna utmanande tid verkligen lärt oss behovet av att vara snabbfotade, flexibla och innovativa, och detta tar vi med oss även in i det nya normala, post-covid.
Erika Janson, kommunikationschef Tallink Silja


Läs mer:

Stolt över samarbetet

Långa törnar i Wallenius

Tufft år för HR

Sjöman blev bankman

“Ringer de så åker jag”

Hanna kör för ICA

Experten: Var tydliga