Slopad stämpelskatt och bättre regler för in- och uthyrning av obemannade skepp, föreslår regeringen i den kommande budgetpropositionen. På Seko sjöfolk välkomnas förslaget som ger möjlighet till fler svenskflaggade fartyg, även om man kanske hade väntat sig lite mera.
En fungerande sjöfart är avgörande för svensk utrikeshandel och varuförsörjning, menar regeringen och meddelar att flera satsningar på sjöfart föreslås i den kommande budgetpropositionen. Stämpelskatten ska slopas vid inteckning i skepp och man vill även göra det lättare för svenska rederier med in- och uthyrning obemannade skepp, sk. bareboat charter.
– Regeringen arbetar för att öka svensk sjöfarts konkurrenskraft och göra det lättare för rederierna. Slopad stämpelskatt och regeländringar för in- och uthyrning kan bidra till fler svenskregistrerade fartyg. Det kan i sin tur också underlätta planeringen för att tillgodose statens behov av fartyg i händelse av krig eller krigsfara och är dessutom positivt för sysselsättningen för svenska sjömän, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
Stämpelskatten som betalas vid beviljande av ansökan om inteckning i skepp kan bli dyr för ett rederi, eftersom fartygsinvesteringar ofta är kostsamma och kan uppgå till miljardbelopp. Svenska rederier har därför i många fall valt att registrera skepp i andra länder som inte har någon motsvarande stämpelskatt. Förslaget om slopad stämpelskatt föreslås nu träda i kraft redan till sommaren, den 1 juli 2025.
Regeringen vill också göra det lättare för svenska rederier att hyra in och hyra ut obemannade skepp, sk bareboat charter, eftersom de nuvarande reglerna gör det svårt för rederierna att organisera verksamheten på ett rationellt sätt. Regeringen meddelar att man under nästa år planerar lägga fram en proposition om ändringar som ska att underlätta in- och uthyrning.
I budgetpropositionen föreslås även att medel tillförs till Transportstyrelsen så att en skeppslegodel kan läggas till fartygsregistret hos myndigheten. Anslaget utökas enligt förslaget med 7 miljoner kronor 2025 samt 1 miljon kronor från och med 2026.
Med dessa initiativ hoppas regeringen att den affärsmässiga flexibiliteten för rederierna kan öka, och även underlätta att under kortare perioder skaffa ersättningsfartyg exempelvis vid reparationsbehov.
På Seko sjöfolk välkomnas förslaget om att slopa stämpelskatten.
– Det är positivt eftersom det kan innebära inflaggning av fler fartyg, säger ombudsmannen Mikael Lindmark.
Man har ännu inte analyserat det föreslagna regelverket bakom bareboat charter, men är försiktigt positiv även till det.
– På det stora hela hade vi ändå förväntat oss mera, framför allt när det kommer till tonnageskatten. Men vi får hoppas att infrastrukturministern återkommer i frågan, säger Mikael Lindmark.
Den 19 september lämnar regeringen budgetpropositionen för 2025 samt höständringsbudgeten för 2024 till riksdagen.
Fakta stämpelskatt
Om ett rederi, efter att ha registrerat ett skepp i det svenska fartygsregistret, vill belåna detta tas stämpelskatt ut vid beviljande av ansökan om inteckning. Skatten uppgår till 0,4 procent av det intecknade beloppet.
Fakta skeppslega
Skeppslega (eller bareboat charter) innebär att en skeppsägare hyr ut sitt skepp i huvudsak obemannat. Ett rederi kan vilja hyra in ett obemannat skepp till exempel på grund av behov av en tillfällig kapacitetsförstärkning av den egna flottan. I ett skeppslegoregister kan ett utländskt obemannat skepp tillfälligt registreras i vissa avseenden under en tid motsvarande hyrestiden, samtidigt som skeppet i andra avseenden (till exempel inskrivning av äganderätt och inteckningar) kvarstår i det tidigare registret.