Regeringen vill förlänga det tillfälligt anpassade sjöfartsstödet för passagerarfärjor till och med den 30 juni 2021.
– Det här är helt nödvändigt, säger Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk.
Den tillfälliga anpassningen av stödet innebär att ersättning ges även för sjömän på passagerarfärjor som tillfälligt tagits ur trafik på grund av coronavirusets spridning. Beslutet togs i juli för att stötta sjöfartsbranschen i det svåra ekonomiska läge som uppstått på grund av coronapandemin. Nu föreslår regeringen att det tillfälligt anpassade stödet förlängs från den 1 januari 2021 till och med den 30 juni 2021.
– Färjetrafiken till och från Sverige har drabbats hårt av coronapandemin. Det tillfälligt anpassade stödet är en viktig del i att säkra en stark svensk sjöfart även efter krisen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.
Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk, är glad över beskedet. Såväl sjöfacken som branschorganisationen Svensk Sjöfart anser att en förlängning är nödvändig för att den svenska färjetrafiken ska kunna överleva, och har inom ramen för samarbetet Blå Tillväxt vid flera tillfällen under hösten uppvaktat både infrastrukturministern och andra ansvariga politiker om detta.
– Då situationen inom färjetrafiken är akut hade vi helst velat se en förlängning under hela 2021. Branschen kommer ju knappast att återhämta sig innan sommaren. Med det inte sagt att regeringens halvårsförslag till förlängning är fel. Tvärtom, det är helt nödvändigt med en förlängning och ju snabbare det beslutas desto bättre. Det handlar om väldigt många personer som redan fått se sina kollegor bli uppsagda och som annars också kommer att förlora sina arbeten, säger Kenny Reinhold.
Beskedet välkomnas även av Svensk Sjöfart. Vice vd Anders Hermansson säger i en kommentar att beslutet är särskilt viktigt med hänsyn till den smittspridning vi nu ser och att vi därmed förväntar oss ett fortsatt minskat resande. I vanliga fall transporteras cirka 30 miljoner passagerare till och från Sverige med sjöfart, men under coronpandemin har vissa färjerederier sett upp till 90 procent minskning till följd av coronapandemin.
Han påpekar också att sjöfarten transporterar cirka 90 procent av vår import och export och att det är centralt för hela samhället att sjöfarten fungerar.
– Regeringens beslut möjliggör att sjöfarten kan ta del av det viktiga korttidspermitteringsstödet, vilket förhoppningsvis ger ett andrum för flera av våra svenska rederier, säger Anders Hermansson.
Regeringen har nu skickat in förslaget om förlängning till EU-kommissionen för godkännande. Därefter kan regeringen besluta om att förlänga den tillfälliga förordningen.
Uppdatering: Förslaget godkändes av EU-kommissionen. Den 22 december beslutade regeringen om en förlängning av stödet från den 1 januari 2021 till och med den 30 juni 2021.