Region Stockholm betalar drygt 21 miljoner kronor i en förlikning till följd av den kritiserade upphandlingen av skärgårdstrafiken, rapporterar SVT Nyheter. Förlikningen sker med rederiet Stockholms Sjötrafik AB.
Det har varit många turer i upphandlingen av skärgårdstrafiken i Stockholm de senaste åren. 2015 förlorade Stockholms Sjötrafik AB och flera andra rederier uppdraget att köra kollektiv skärgårdstrafik för landstinget (numera Region Stockholm). Uppdraget gick istället till bussbolaget TRSM group 1 som senare gick i konkurs. Upphandlingen överklagades och Kammarrättens dom hösten 2016 blev att upphandlingen var felaktigt gjord och delvis måste göras om.
För Stockholms Sjötrafik handlade det om uppdraget i mellersta skärgården. Rederiet stämde landstinget på 40 miljoner kronor, men tingsrätten gick på landstingets linje. Stockholms Sjötrafik överklagade domen – och nu har alltså rederiet och Region Stockholm ingått en förlikning som innebär att Region Stockholm ska betala drygt 21 miljoner kronor till rederiet.
– Jag är glad att vi nått förlikning som ersätter skadan för tredje part samtidigt som det begränsar kostnaderna för Region Stockholm, säger skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C) till SVT Nyheter.
Oppositionsregionråd Jens Sjöström (S) kallar detta för ytterligare ett i raden av bevis på misslyckade upphandlingar. Enligt honom har dåliga upphandlingar varit återkommande inom sjötrafiken från Region Stockholms sida.
– I slutändan sker det här på resenärernas och skattebetalarnas bekostnad. Det är inte acceptabelt, säger han till SVT Nyheter.
Chang Strömberg, ombudsman i Seko sjöfolk, har i flera år kritiserat upphandlingen av skärgårdstrafiken i Stockholm. Förlikningen på 21 miljoner innebär enligt honom ytterligare ett bevis på hur dåligt den skötts.
– Hela upphandlingskarusellen har kostat skattebetalarna enorma summor. Totalt har det blivit betydligt dyrare än om regionen hade drivit trafiken i egen regi, säger, säger Chang Strömberg till Sjömannen.
”Hela upphandlingskarusellen har kostat skattebetalarna enorma summor”
I augusti 2018 föreslog han i en debattartikel att upphandlingen skulle stoppas och att Waxholmsbolaget själva skulle få ta hand om trafiken.
– Upphandlingar ska göras av ekonomiska skäl – inte av ideologiska – det är min bestämda uppfattning. Kan man handla upp en tjänst och få den billigare är det befogat men inte annars.
Under tidigare stadier av det som Chang Strömberg kallar upphandlingskarusellen har han även kritiserat några av aktörerna som vunnit trafikuppdrag. Sedan i höstas drivs stora delar av skärgårdstrafiken i Stockholm av Blidösundsbolaget och Utö Rederi, som båda ägs av det internationella företaget Transdev.
– Det här är en seriös entreprenör som har visat att de kan utföra arbetet, och vet vad som är för och akter på ett fartyg, säger Chang Strömberg.