Rekord i arbetsbelöningar

Årets belöningsmottagare tillsammans med direktionen för Stiftelsen Sveriges sjömanshus. Foto: Linda Sundgren
Annons

Aldrig tidigare har så många arbetsbelöningar delats ut av Sjömanshusstiftelsen. Men trots det stora antalet handlade inte ett enda bidrag om intendenturen. Även kvinnorna lös med sin frånvaro.

Sedan 1977 har Sjömanshusstiftelsen delat ut belöningar till innovativa sjömän för deras arbetsmiljö- och säkerhetshöjande insatser ombord. I år slog man rekord med hela 52 bidrag till en sammanlagt summa av 604 000 kronor.

– Det är väldigt roligt att så många förslag skickats in till granskningsgruppen, sa Christer Themnér, ordförande i Stiftelsen Sveriges sjömanshus under sitt inledande anförande. Enda smolket i bägaren är att inte ett enda bidrag handlar om intendenturen som vi vet har minst lika stora förbättringsbehov som andra avdelningar.

Belöningsceremonin, som hölls på Fotografiska i Stockholm, inleddes med ett stämningsfullt bildspel om livet ombord på svenska fartyg, signerat fotografen Stefan Lindberg. Därefter var det dags för de belönade att inta scenen.

Annons

Bland alla uppfinningar var det några som stack ut lite extra. Som ett fyrkantsmonster för tvätt av fartygventiler, en kärra som håller ordning på brandslangar och ett rullande cykelställ som kan förbättra säkerheten på passagerarfärjor. Under dagen presenterades också olika forskningsprojekt och annan verksamhet som Sjömanshusstiftelsen stöder. Leena Tegevi från Skärgårdsredarna visade upp den digitaliserade versionen av organisationens säkerhetsutbildning.

“bättre dammsugare och mer lättstädade material. Det är uppslag för framtida arbetsbelöningar”

Forskare Sarka Langer från IVL Svenska miljöinstitutet berättade om en vetenskaplig studie om innemiljön i svenska fartyg och professor Carl Hult, från Sjöfartshögskolan i Kalmar, presenterade en rykande färsk rapport om intendenturpersonalens arbetsmiljö.

– Den här innehåller även förslag på sådant som behöver förbättras, sa Carl Hult och höll upp rapporten. Som bättre dammsugare och mer lättstädade material. Det kanske kan vara uppslag för framtida arbetsbelöningar.

Mest uppseendeväckande var dock årets sjöräddningsbelöning. Den gick till besättningen på Wallenius Undine som i juni förra året undsatte 13 nödställda sjömän i Malackasundet. I sex timmar hade männen legat i vattnet efter att deras fartyg, M/V Avatar, förlist vid tretiden på natten. De var chockade och kraftigt nedkylda när de plockades upp med hjälp av Undines räddningsbåt.

“om han somnat hade han inte vaknat igen”

– Det krävdes mycket kärlek och värme för att få liv i dem, sa en av Undines styrmän som deltog på Fotografiska tillsammans med fartygets befälhavare. Själv stod jag och gnuggade en kille på ryggen i tjugo minuter. Han var så utmattad att om han somnat hade han antagligen inte vaknat igen.

Räddningsinsatsen har rönt stor uppmärksamhet internationellt och tilldelats belöningen Seafarer of the year vid Lloyds list global award i London. Man har även nominerats till flera andra priser.


 

Följande medlemmar i Seko sjöfolk fick Stiftelsen Sveriges sjömanshus arbetsbelöning 2018

  • Andreas Thulin, reparatör AHTS Balder Viking
  • Joar Lindahl, motorman IB Frej
  • Stefan Larsson, reparatör M/S Nordlink
  • Niklas Pehrsson, motorman M/S Nordlink
  • Michael Roos, 1:e reparatör M/S FInnpartner
  • Ted Litens, motorman M/T Bit Viking
  • Mikael Severin, matros M/S Vaxö och Väddö
  • Fredrik Weidinger, reparatör M/S Stena Danica
  • Jan-Olof Rosén, motorman M/S Stena Danica
  • Jan Tigerstrand, 1:e maskinreparatör M/S Viking Cinderella
  • Klas Löfstrand, maskinreparatör M/S Galaxy
  • Jani Sinisalo, timmerman M/S Galaxy
  • Thomas Aksberg, timmerman M/S Galaxy
  • Göran Wiklund, båtsman M/S Galaxy
  • Jonny Egerstad, reparatör M/S Galaxy