Risk för ”behörighetsberg” nästa år

Nästa år kan det bli fullt upp för både Transportstyrelsen och utbildningsinstituten. Foto: Klara Johansson

Sjömäns behörigheter och läkarintyg har förlängts under pandemin. Vad händer framöver när det uppskjutna ska betas av samtidigt som många STCW Manila-behörigheter går ut? 

Två gånger hittills har regeringen förlängt sjömäns behörigheter, certifikat och läkarintyg. En tredje förlängning är på gång. Syftet är att sjömän ska kunna fortsätta tjänstgöra ombord även om det är svårt få läkartid eller gå kurser på ett säkert sätt när covid-19 pågår. 

– I det här läget ska inte regler om giltighetstid sätta käppar i hjulet för en hårt ansträngd bransch, säger Anna Petersson, chef för bemannings- och behörighetssektionen på Transportstyrelsen som är den myndighet som utfärdar behörigheter och certifikat. 

”Regler ska inte sätta käppar i hjulet”

Möjligheten ska dock bara ska användas vid behov. 

Annons

– Om man på ett smittsäkert sätt kan genomföra undersökningar och kurser så ska man göra det. Det är viktigt av flera skäl: för att hålla utbildningsanordnarnas verksamhet igång, för att säkerställa att vi har kompetent personal ombord och för att inte bygga upp ett berg av kapacitetsbehov framöver, säger Anna Petersson. 

Nästa år kommer efterfrågan nämligen att vara ovanligt stor – och det beror inte bara på pandemin. I januari 2017 infördes behörighetssystemet STCW Manila. Utbytesfasen pågick året före och många behörigheter blev femåriga. Det betyder att ovanligt många ska förnyas under 2021. 

Seko sjöfolks ombudsman Mikael Lindmark ser ett potentiellt problem här. Hur ska Transportstyrelsen och framför allt utbildningsinstituten hinna certifiera alla? 

– Normalt förnyar många sina certifikat i förväg vilket kanske inte gjorts i år. Sammantaget innebär detta att över tre års normal certifiering ska ske under 2021. Och troligen har man inte ens hela året på sig eftersom pandemin inte är över vid årsskiftet, säger Mikael Lindmark. 

”Över tre års normal certifiering ska ske under 2021”

Han ser ett orosmoln till. 

– En del privata utbildningsaktörer går på knäna. Vad händer om de går i konkurs innan pandemin är över? Då finns det ännu färre kvar som ska hinna certifiera alla, säger han. 

Om det blir problem att få ut nödvändiga behörigheter sitter Seko sjöfolks medlemmar i en rävsax, menar Mikael Lindmark. En sjöman som inte har certifikaten i ordning riskerar sin anställning. Han är därför mån om att uppmärksamma problemet och föreslå lösningar. 

– Ett sätt att hålla utbildningsinstituten vid liv kan vara att arbetsgivarna köper tjänsten redan nu, säger han. Det tar dock inte bort problemet med att många behöver förnya sina certifikat på kort tid. För att lösa det skulle staten vid behov kunna skjuta till pengar så att utbildningsinstituten tillfälligt kan öka kapaciteten under 2021, säger han. 

Anna Petersson säger att Transportstyrelsen varit väl medveten om mängden STCW Manila-förnyelser. 

– Vi har ett väl utvecklat system för att hantera sådana fluktuationer, säger hon. Vi har arbetat för att få upp automatiseringsgraden i hanteringen och vi var väl förberedda för att klara av den här ökningen utan problem.

Så kom viruset. Enligt Anna Petersson fick myndigheten snabbt igång ett bra samarbete med berörda aktörer och regelbundna avstämningar för att fånga upp problem och hitta lösningar. Hon bekräftar att Transportstyrelsen fått signaler om att utbildningsanordnare har svårt att hålla kurser som planerat, och att det kan bli svårt att hinna med allt som behövs nästa år. 

– Vi har fått till oss att detta kan bli ett potentiellt bekymmer. Vi för en dialog både med skolorna och med branschorganisationen Svensk Sjöfart och diskuterar bland annat nya metoder för att hålla utbildningar. Redan nu har man sett över vad som går att göra digitalt och ställt om det som går, säger hon. 

För att få ett hum om hur mycket som skjutits upp gjordes en slagning i Transportstyrelsens system tidigare i höstas (innan restriktionerna om åtta personer infördes). Resultatet var överraskande positivt. 

– Det visade sig att 70 procent av de som skulle ha gått utbildningar under pandemin hade gjort det. Det är fler än jag hade förväntat mig, säger Anna Petersson. 

”Man har sett över vad som går att göra digitalt”

Att så många genomfört sina utbildningar är bra att veta inför ytterligare en förlängning sjömäns certifikat och behörigheter.

– Säkerhets- och riskmässigt känns det tryggt. Hade siffran istället varit fem procent hade vi kanske tänkt annorlunda, säger Anna Petersson. 

Ett regeringsförslag om att ytterligare förlänga giltighetstiden är på gång. Men som tidigare uppmanas sjömän och rederier att inte skjuta upp förnyanden i onödan.

– Vi måste säkerställa att certifikat och behörigheter inte blir ett bekymmer för branschen. Samtidigt vill vi inte slå undan benen på utbildarna. ”Gör det ni kan” gäller fortfarande. Inte minst eftersom vi vet att vi kommer att få ett STCW Manila-ärendeinflöde framöver.

Fotnot: Enligt Transportstyrelsens register går 6 481 behörigheter och 11 701 certifikat ut under 2021.