Så ska fler sjömän kunna rekryteras

Hur ska vi locka fler till fartygsbranschen? Svaren kommer i ett nytt forskningsprojekt. Foto: Linda Sundgren

Det råder brist på sjöfolk i Sverige. Frågan vad som kan göras för att sjöanställda ska stanna längre i yrket undersöks i en ny förstudie från Lighthouse. Forskningsprojektet ska bidra till att säkra kompetensförsörjningen inom sjöfartsbranschen.

Bristen på sjöfolk är skriande. I vintras skrev Sjömannen om det stora rekryteringsbehovet inom sjöfartsbranschen, att det behövs över två tusen nya sjömän inom de kommande åren, om inte hela Sveriges ekonomi ska påverkas.

Nu har Henriette Wallén Warner på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Monica Lund på Chalmers publicerat förstudien Hur behåller vi svenskt sjöfolk i yrket till sjöss?, som inleder ett treårigt forskningsprojekt som startar i september. Syftet är att förstå vilka trådar man behöver dra i för att få in fler i sjöfartsbranschen.

– Ett problem är att sjöfolk stannar en allt kortare period av sitt yrkesliv till sjöss. Det betyder sjöfarten måste nyrekrytera mer, vilket innebär stora kostnader för både samhället och för rederier, säger Henriette Wallén Warner i Lighthouses pressmeddelande.

Annons

Förstudien ger en nulägesbild genom att identifiera en rad faktorer, både de som underlättar och de som försvårar ett längre yrkesliv till sjöss.

–Sett ur ett svenskt perspektiv så stannar man till sjöss för att man tycker om sina arbetsuppgifter, sina kolleger och arbetsvillkor. Man trivs helt enkelt med sitt jobb. De som lämnar gör det av ganska förväntade anledningar. Det handlar framför allt om isolering från familj, för hög arbetsbelastning och avsaknad av karriärmöjligheter. Tyvärr förekommer även utfrysning, mobbing och trakasserier och när det gäller sjöfartselever; dåliga upplevelser under praktikplatsperioden.

Henriette Wallen Warner är senior forskare på VTI och ska nu undersöka hur man bäst ska kunna rekrytera fler till sjöfartsbranschen.

För det fortsatta arbetet med att behålla sjöfolk i branschen och skapa återväxt presenterar förstudien också en lista över de som har störst behov av sjöfartsrekrytering: Där är myndigheter med direkt koppling till sjöfartsnäringen, gymnasieskolor, högskolor och universitetet med sjöfartsutbildningar, relevanta fackföreningar, sjöfartsklubbar tillsammans med flera rederier och olika sammanslutningar av arbetsgivare. Förhoppningen är att de alla ska vilja engagera sig i forskningsprojektet, som finansieras av Trafikverket.

– Vi kommer bland annat att göra ett antal enkätstudier riktade till elever på sjöfartsutbildningar, till folk som arbetar till sjöss och till dem som valt att gå iland innan pensionering. Vi hoppas få hjälp av alla som vill säkra kompetensförsörjningen inom svensk sjöfart säger Henriette Wallén Warner:

– Vi kommer lägga stort fokus på åtgärder: Vad skulle kunna få dem som är tveksamma att stanna kvar? Och finns det någonting som kan locka tillbaka dem som valt att gå iland?

Monica Lundh är docent i docent på Chalmers i Maritima studier, Mekanik och maritima vetenskaper. Foto: Chalmers