![](https://www.sjomannen.se/wp-content/uploads/2022/11/ombord-2-2.jpg)
Bulkfartyget Ellie M, som hållits kvar i Malmö av Transportstyrelsen i över en vecka på grund av allvarliga säkerhetsbrister, har fått lämna hamn.
– Det var helt genomvidriga förhållanden ombord, säger ITF-koordinator Annica Barning.
Bulkfartyget Ellie M är registrerat på Marshallöarna och ägs av ett indiskt rederi. I början av mars gjorde Transportstyrelsen en utökad inspektion av fartyget när det låg i Malmö hamn, efter att ha fått in en MLC-anmälan om dåliga förhållanden.
– Under hamnstatsinspektionen hittade vi ett antal ytterst allvarliga säkerhetsbrister. Totalt noterades ett trettiotal brister och samtliga kunde kopplas till eftersatt underhåll och dålig efterlevnad av ISM, säger Mårten Dahl, inspektör på Transportstyrelsen till Sjöfartstidningen.
Annica Barning är ITF-koordinator och kallades ombord av Transportstyrelsen.
– På papperet såg det här fartyget helt okej ut, säger hon. Det fanns ett IBF-avtal, och det ska ju vara ett bevis på att det handlar om ett rederi som ska sköta sig lite bättre.
Annica Barning noterade också att fartyget haft ITF ombord i Spanien senast för fyra månader sedan.
Men när hon kom ombord möttes hon av förhållanden hon inte sett på länge.
– Det var otroligt nergånget och väldigt smutsigt överallt, säger hon. Toaletterna för manskapet fungerade inte, de fick ”spola” med en hink vatten. Det fanns inget varmvatten i duscharna. Hytterna för manskapet såg förfärliga ut.
Även i byssan och mässen var det otroligt smutsigt. I frys och kyl låg livsmedel huller om buller, dåligt inpackade. Rutten frukt och ruttna grönsaker stod i samma förråd som andra livsmedel.
– Det var genomvidrigt, helt enkelt, säger Annica Barning.
Utöver säkerhetsbristerna som Transportstyrelsen upptäckt och de sanitära missförhållandena fanns även brister i anställningsförhållandena.
– Där fanns bland annat en fullgod, utbildad lättmatros som gick som ”trainee” för en lön på 400 dollar/månad. Och han hade ett niomånaderskontrakt. Han gjorde exakt samma jobb som en ordinary seaman som hade en lön på 1 270 dollar/månaden. Men jag lyckades inte få ordning på det, för de hävdade att det finns en lokal överenskommelse med den fackliga organisationen i Indien. Men det är upprörande att utnyttja folk på det här viset.
Fartyget blev liggande i hamn i en dryg vecka, då rederiet tvingades vidta åtgärder för att komma till rätta med bristerna.
– De gjorde ett ganska omfattande reparationsarbete. När vi gjorde vår återinspektion var all dokumentation på plats och samtliga brister att betrakta som åtgärdade. I och med det släpptes hon, säger Mårten Dahl till Sjöfartstidningen.
Även Annica Barning var ombord igen för att se till att de sanitära förhållandena åtgärdats.
– Då hade de städat rejält, det såg helt annorlunda ut både i mässen och byssan, säger hon.
I manskapet ingick 20 indier och 3 burmeser. Det är alltså en ganska stor besättning som levt under riktigt dåliga sanitära förhållanden under sina cirka fem månader ombord.
– Det här var ett synnerligen tungt fall som vi tack och lov inte ser så många av, säger Annica Barning.
Ellie M har nu lämnat Malmö hamn och är på väg till Turkiet.