Sekos a-kassa stängd efter misstänkt cyberattack

På grund av en misstänkt cyberattack har a-kassorna tvingats stänga ned tillfälligt. Arkivbild: Pixabay

Sekos a-kassa, liksom samtliga a-kassor i landet, har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Den utbetalning som skulle ha gjorts på torsdag den här veckan har flyttats fram.

Det var på torsdagen den 1 december som en så kallad cybersäkerhetsrelaterad incident inträffade i a-kassornas it-system. En av landets a-kassor utsattes för den misstänkta attacken, och dagen efter stängde samtliga arbetslöshetskassor ned systemet som en säkerhetsåtgärd. Anledningen är att kassorna har samma ärendehanteringssystem.

– Vår driftleverantör upptäckte ett allvarligt angrepp på en av sina kunder. Av säkerhetsskäl valde de att stänga ned alla kunders system. Detta är såklart beklagligt och vi gör allt vi kan för att våra medlemmar trots detta ska kunna få den hjälp och service som de har rätt till. Förhoppningsvis är systemen igång igen inom en snar framtid samtidigt som det är viktigt ur ett säkerhetsperspektiv att det inte startats förrän det som måste åtgärdas är åtgärdat, säger Jonas Pettersson, planerings- och kommunikationschef på Seko.

Annons

På Sekos a-kassors hemsida meddelas att den som hann tidrapportera innan systemet stängde förra veckan och skulle ha fått sin ordinarie utbetalning på torsdag, förhoppningsvis kommer att få en utbetalning på fredag i stället. Tekniker jobbar på att kunna återöppna systemen på ett säkert sätt, men i nuläget är det oklart när det kan ske. Nästa möjliga utbetalningsdatum är på tisdag nästa vecka, alltså den 13 december.

Det går för närvarande inte heller att nå Seko Sjöfolks medlemsservice via mejl, eftersom man har samma driftleverantör som a-kassan och systemet därmed har stängts ner. Även Seko sjöfolks hemsida har tillfälligt stängts ned. Enda sättet att nå medlemsservice är via telefon, på nummer 0770-45 79 50.

– Vi försöker minimera inverkan för medlemmarna så långt det går, säger Mikael Lindmark, kassör på Seko Sjöfolk. Det viktigaste är att vi kommunicerar de kontaktvägar som fungerar, vilket i nuläget enbart är telefon. 

Det har nu gått fem dagar sedan den misstänkta attacken skedde, och ännu finns ingen information om när systemen beräknas vara igång igen. Sekos a-kassa uppdaterar löpande med senaste nytt angående incidenten på sin hemsida.