Stark Vilja döpt i Luleå

I tisdags döptes Luleå hamns nya eskortbogserare – hybriden Vilja. Foto: Jacob Nilsson

Igår döptes Luleå hamns nya bogserbåt Vilja med pompa och ståt. Den nybyggda hybriden levererades från varvet i Spanien i början av juli och har varit i drift sedan dess.

Den 27 juni kastade Vilja loss från Gijón i Spanien och anlände sju dagar senare till Luleå hamn. Matros Tony Rönnbäck var med under hemresan.

– Det gick bra. Det var lugnt över Biscaya, där har man ju hört att det kan gå mycket sjö men vi hade fint väder. Utanför Brest och en bit in i Engelska kanalen var det mer sjö, och sedan valde vi att gå genom Kielkanalen istället för att runda Danmark, säger han.

Allt fungerar fint ombord. Ett par inställningar ska finjusteras men det handlar bara om småsaker, säger Tony. I sommar har besättningarna fått trimma in sig och därefter har Vilja varit i drift och haft assistansuppdrag.

Annons

– Det är en väldigt bra båt. Vi har ju inte haft den här typen av båt – eskortbogserare – innan. Den har en helt annan manövreringsförmåga och vinschar i både för och akter, säger han. Våra andra båtar är traditionella bogserbåtar med krok i aktern.

“Den har en helt annan manövreringsförmåga och vinschar i både för och akter”

Viljas besättning består normalt av befälhavare, chief och en matros. Vid resor över 12 timmar har de dubbel bemanning. Tony Rönnbäck har arbetat på bogserbåtarna i Luleå till och från sedan 2001 och varit fastanställd sedan 2010. Fram till dess att Vilja levererades jobbade han på Viscaria.

Nybyggda Vilja är en hybrid och kan gå på både batterier och diesel.

– Vi har provat bägge. Från kaj har vi gått på ren batteridrift och vid assistanser har vi använt dieselmotorerna, säger Tony.

Korta assistanser kan Vilja redan idag köra på ren batteridrift och på sikt finns möjlighet att utöka batteribanken, berättar han. Batterierna laddas med landström.

Fartyget har isklass 1A super vilket innebär att hon kan ta sig fram i metertjock is. Hon är utrustad med två stora vattenkanoner för brandbekämpning, och de två propellrarna (med diameter på 3 meter vardera) är placerade i 360-graders vridbara dysor. Två åttacylindriga dieselmotorer som driver varsin elmotor ger fartyget en dragkraft på 89 ton. Om batteridriften och det diesel-elektriska systemet kopplas ihop kommer hon upp i en dragkraft på 105 ton.

Vid dopet i tisdags deltog bland annat Luleå hamns VD och styrelse, kunder och representanter från varvet i Spanien. När Sjömannen når VD Henrik Vuorinen strax efter dopet är han väldigt glad att Vilja nu är både levererad och döpt.

– Det är otroligt skönt. Det har varit ett ganska långt projekt, tre år ungefär, och det är fantastiskt roligt att hon äntligen är på plats. Det är verkligen ett avstamp för framtiden, säger han.

Även han beskriver Vilja som en väldigt bra båt. Lite intrimning och justering återstår men på det stora hela går hon fint.

– Det är en otrolig känsla när en så stor och kraftfull båt ljudlöst kan komma till kaj, säger han.

“Det är en otrolig känsla när en så stor och kraftfull båt ljudlöst kan komma till kaj”

Hybriddriften är det största och det som är unikt med Vilja, menar Henrik Vuorinen. Han berömmer Luleå hamns ägare för att de vågat satsa på projektet.

– Det är väldigt framsynt att satsa de extra kronor som det kostar att investera i sådan här framtidsteknik. Då blir det inte bara snack utan man tar tydligt ansvar för miljön, säger han.