Starkt år för Finnlines och Viking, långsammare för Tallink

Finnsirius lockade många passagerare förra året. Foto: Finnlines

Passagerarsiffrorna gick fint uppåt för Finnlines förra året, och även Viking rapporterar ett gott stabilt läge. Lite segare var året för Tallink som gick framåt på passagerarsidan men tappade betydligt på fraktsidan, enligt årsredovisningarna som släppts.

Antalet passagerare på Finnlines fartyg ökade med sju procent under förra året jämfört med året innan, mycket beroende på det nybyggda tillskottet Finnsirius. Passagerarantalet touchar nu nästan 700.000-strecket, och den största ökningen ligger på sträckan mellan Finland, Åland och Sverige som hade 49 procent fler passagerare förra året. Sträckan mellan Finland och Tyskland ökade 11 procent, enligt rederiets pressmeddelande.

Även Viking Line är nöjda med sitt fjolår. Trots att man kört med två färre fartyg jämfört med året innan – Amorella avslutade ju sin trafik i oktober 2022 och Rosella i början av januari 2023 – har man kunnat räkna in totalt 4,9 miljoner passagerare, vilket är en marginell minskning med knappt 1 procent och motsvarar 48.000 passagerare, rapporterar Viking Line i ett pressmeddelande. De fina siffrorna till trots är det fortfarande en bit kvar till volymerna före pandemin; 2019 var det 6,3 miljoner passagerare som reste med Viking Line.

Viking Grace (bilden) ökade sin trafik till Åland och Åbo med nio procent förra året, tillsammans med Viking Glory.

Det var stor skillnad mellan de olika sträckorna:
Viking Grace och Viking Glory på linjen Stockholm – Åland – Åbo hade den största resenärsökningen med drygt två miljoner passagerare, nästan 9 procent fler jämfört med 2022.
Gabriella som gick Helsingfors–Åland–Stockholm under året minskade dock med nästan 4 procent och hade 496.844 passagerare.
Viking Cinderella ökade sin trafik med drygt tre procent i kryssningstrafiken mellan Stockholm och Mariehamn, totalt var det 534.149 passagerare.
Bra gick det även för Viking XPRS som under året forslade 1,7 miljoner passagerare mellan Helsingfors och Tallinn, en ökning från 2022 då det var knappt 1,3 miljoner passagerare.
–Vi avslutar ett bra år. Under 2023 flaggades Viking XPRS om till finsk flagg och under hösten beslöt vi att göra samma med Viking Cinderella, som under våren flyttar till linjen Stockholm – Helsingfors. Det nya verksamhetsåret 2024 blir både spännande och krävande, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

Annons

Återhämtningen har varit lite långsammare för Tallink. Passagerarvolymerna ökade fint på alla linjer med 4,5 procent och totalt 5,7 miljoner registrerade passagerare på samtliga linjer, men på fraktsidan har Tallink tappat stort, över 20 procent.
Även passagerarantalet på linjerna Estland–Finland och Estland-Sverige ökade något jämfört med 2022, men det minskade samtidigt något mellan Finland och Sverige på grund av färre fartyg i trafik, då Galaxy varit utchartrad till Nederländerna.
– Under 2024 kommer vi att bygga vidare på den stadiga tillväxten på passagerarsidan och fokusera på förbättringar för godstransporter, säger Tallink Groups vd Paavo Nögene i bolagets pressmeddelande.

Baltic Queen som trafikerar Stockholm-Tallin. Foto: AS Tallink Grupp