Stärkt facklig kunskap ombord

GFU Göteborg september 2024
Gänget som går GFU i Göteborg hösten 2024. Foto: Ylva Bowes

– Det är fint att kunna komma tillbaka hem och ha tydligare svar på medlemmarnas frågor.
Det säger Erica Spagnolo, ledamot i sektionsstyrelsen på Rederi AB Eckerö och deltagare i höstens första GFU, grundläggande förtroendevaldutbildning.

Kursen vänder sig till medlemmar med fackligt förtroendeuppdrag samt skyddsombud, och handlar om allt från fackets historia till kollektivavtal, arbetsrätt och försäkringar. Tjugo deltagare från sju olika rederier deltar i kursen, som löper över fyra dagar. 

– Det här med arbetsrätten som vi kommit in på nu var helt nytt för mig, säger Jessica Lönnqvist som sedan i januari är utsedd till skyddsombud på Rederi AB Eckerö. 

– Det är mycket att ta in, men väldigt intressant. Man förstår att det är en kohandel, att det inte går att bara kräva saker i en förhandling utan att man får ge och ta.

Annons

Erica Spagnolo håller med:

– Man kan ta med sig mycket matnyttigt hem från kursen, säger hon. Det är fint att kunna förklara för medlemmar som kommer med frågor varför det fungerar som det gör.

Erica Spagnolo från Rederi Ab Eckerö är nöjd med kursens upplägg.

För båda handlar det i nuläget om att ta in så mycket kunskap man kan från kursen, som har ett brett anslag. Men i förlängningen har Jessica Lönnqvist ett särskilt intresse.

– Jag är intresserad av arbetsrättsliga frågor, säger hon. När övergår en arbetsrättslig tvist till att bli en juridisk konflikt? När tar man nästa steg? Och vart kan man vända sig för att få hjälp att avgöra det? Det är frågor jag gärna skulle vilja ha svar på. 

Kursen är tänkt att lägga en stabil grund för den som är ny som förtroendevald.

Oskar Lindskog, kursledare.

– Det är en bred kurs som tar avstamp i historiska händelser som haft stor betydelse för hur arbetsmarknaden har utvecklats och ger en bakgrund till varför arbetsmarknaden ser ut som den gör idag, säger Oskar Lindskog som är kursansvarig.

På kursen går man igenom grunderna i arbetsrätten, de viktigaste AD-domarna och de viktigaste lagarna man bör känna till som förtroendevald. Även praktisk kunskap som hur man skriver en motion eller ett protokoll finns med. 

– Förhandlingsteknik är en viktig bit, säger Oskar Lindskog. Hur kan man själv påverka vid en förhandling, och vad kan man påverka?


Nytt för i år är ett block där man tittar på när ett ärende övergår i något annat, till exempel när ett arbetsrättsligt ärende övergår i ett arbetsmiljöärende, som sedan kanske blir en försäkringsfråga.

– Vi tittar också på samverkan mellan skyddsombud och förtroendevald, säger Oskar Lindskog. Det är viktigt att de här två rollerna inte jobbar i separata stuprör utan tillsammans. Därför går vi igenom vem som gör vad, och i vilket skede. Vi har sett att det finns ett stort behov av den kunskapen.

Bill Albertsson är huvudskyddsombud på Stena Jutlantica.
Helén Callerholm är skyddsombud på Birka Gotland.

Bill Albertsson är huvudskyddsombud på Stena Jutlantica och jobbar i restaurangen ombord. Han är nöjd med kursen.

– Det är skönt att få mer kunskap om gamla AD-domar som ligger till grund för hur ärenden hanteras nu, säger han. Som skyddsombud handlar det ofta om att använda det sunda förnuftet, men det är ändå bra att ha kunskap och äldre rättsfall att luta sig mot. 

Helén Callerholm är förtroendevald och skyddsombud på Birka Gotland och jobbar som klädansvarig ombord. 

– Det har varit en bra kurs, tycker hon. Vi har fått grundlig information om vad som gäller inom avtal och försäkringar, så man vet vad vi kan erbjuda våra medlemmar. Och så har det varit kul att träffa gamla kollegor och folk från andra rederier, höra hur läget är på andra arbetsplatser. 


Oskar Lindskog är tydlig med att kunskapsnivån kring frågor som arbetsrätt, kollektivavtal och arbetsmiljö ofta är betydlig högre bland Seko sjöfolks förtroendevalda än hos motparten.

– Det hade varit önskvärt att rederierna utbildade sina befäl i de här frågorna, säger han. Jag förhandlar hellre med någon som har god kunskap i de här frågorna än någon som inte har det. Det är lättare att förhandla med någon som förstår frågorna och kan gången. Då kan man gå direkt på problemet som ska lösas i stället för att slösa tid på att diskutera formerna för förhandlingen.  

De 20 kursdeltagarna kommer från sju rederier: Rederi Eckerö, Finnlines, Stena Line, Blidösundsbolaget, Öresundslinjen, Viking Line och Rederi Ballerina.