Stena Line lägger ned fraktlinjen mellan Nynäshamn och Gdynia vid årskiftet för att istället koncentrera sig fullt ut på linjen Karlskrona-Gdynia.
Bakgrunden till beslutet är den tonnageförändring som genomförs i Stena Lines linjenät, uppger rederiet. Samtidigt har Polentrafiken från Karlskrona – med bland annat svenskflaggade Stena Vision – ökat kraftigt de senaste åren och trafikeras i dagsläget av fyra färjor som tar både frakt och passagerare.
Stena Line ser en fortsatt utveckling på marknaden med en snabb förändringstakt och ökad flexibilitet. Så sent som i augusti förstärktes även linjen från Karlskrona med ropaxfärjan Stena Nordica.
– Vi befinner oss i ett läge där vi bygger för framtiden och har en mycket hög aktivitet i verksamheten, inte minst på södra Östersjön. I det läget har vi bestämt oss för att koncentrera våra investeringar i den här regionen till vår linje Karlskrona-Gdynia, där vi tror på en fortsatt stark tillväxt de kommande åren, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.
Linjen Nynäshamn-Gdynia hade sin första avgång i oktober 2017. Under den senaste tiden har den trafikerats av det inhyrda roro-fartyget Vikingland som ägs av Svenska Orient Linien, SOL. Stängningen av linjen får ingen inverkan på Stena Lines personal.
Vikingland kommer även att fortsätta i Stena Lines trafik ett tag till. Det brittiskflaggade fartyget kommer att ersätta Stena Nordica i början av 2019 när färjan ska gå på varv.
Färjor på linjen Karlskrona-Gdynia
- Stena Baltica, 100 passagerare, 100 bilar, flagg: Storbritannien
- Stena Spirit, 1700 passagerare, 300 bilar, flagg: Bahamas
- Stena Nordica, 405 passagerare, 300 bilar, flagg: Bahamas
- Stena Vision, 1700 passagerare, 460 bilar, flagg: Sverige
Källa: Stena Line