Stena Line säger upp 80 tjänster och omkring 30 konsulter under 2025. Det meddelade bolaget idag. Inga av dessa tjänster berör Seko sjöfolks medlemmar.
Orsaken till personalminskningen är att man vill kunna genomföra nödvändiga investeringar för att framtidssäkra bolaget framöver. Hög inflation och stigande priser på grund av införandet av EU:s utsläppshandelssystem har lett till färre passagerare och en nedgång i volym vad gäller frakt.
– Vi behöver framtidssäkra Stena Line och se till att vi är ett modernt och uppdaterat bolag inför de utmaningar vi står inför framöver, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson till Sjömannen.
De stora utmaningarna framöver är miljöfrågan och digitaliseringsfrågan.
– Vi står inför jättestora investeringar vad gäller miljöombyten med nya bränslen och ombyggda fartyg i kombination med att allt utanför vårt fönster digitaliseras och då måste vi följa med, fortsätter han.
Vad gäller de som sägs upp handlar det om 80 fasta tjänster, framför allt administrativa supportfunktioner. 50 av dem finns i Göteborg, övriga runtom i Europa. Av de 30 konsulttjänster som berörs finns majoriteten i Göteborg.
– Vi har inte fokuserat på sjögående folk i detta läge, säger Niclas Mårtensson. Vi har i stället tittat på den del av företaget där vi kan effektivisera och digitalisera och då handlar det främst om kontorspersonal. Allt detta sagt med respekt för att vi nu går in i konsultation med berörda fackföreningar.
Inga medlemmar i Seko sjöfolk berörs alltså av detta varsel. Men enligt Niclas Mårtensson ska bolaget förbättra resultatet med 500 miljoner svenska kronor fram till 2026, så mer kan komma.
– Det är inte så att det här är början och vi har ”del två” runt hörnet, men vi har bara nästa år på oss att nå det här resultatet, säger han. Samtidigt är det så att vi vill ha fler gäster ombord på våra fartyg, och då behöver vi också ha Seko sjöfolk-medlemmar ombord som jobbar.
Att framtidssäkra bolaget ser han som nödvändigt, och då handlar det framför allt om att ligga i framkant vad gäller klimatomställningen och digitaliseringen.
– Historien har tjänat oss väl i vissa fall, men den tjänar oss inte i framtiden, säger Niclas Mårtensson. Gör vi ingenting står vi stilla, då blir vi omkörda av konkurrenterna och det vill vi inte. Vi vill segla i hundra år till.
Malin Vive och Ylva Bowes