Stor ceremoni när Visborg döptes

Gotlandsbolagets nya färja Visborg döptes under högtidliga former i lördags. Visborg är 200 meter lång och 25 meter bred. Foto: Peter Skoglund
Annons

Champagne, lejondans och konfetti. I lördags döptes Visborg med en stor ceremoni i Guangzhou.

– Det var både pampigt och välregisserat med tal och uppvisningar, berättar Peter Skoglund, vice ordförande i Seko sjöfolk och facklig representant i Gotlansbolagets styrelse.

En röd matta täckte ett stort område vid kajkanten där Visborg var förtöjd. Efter att gudmor Siv Olofsson – mångårig medarbetare i Gotlandsbolaget – svingat champagneflasken mot fartygets skrov exploderade konfettiregnet samtidigt som namnet avtäcktes i fören.

“Visborg kommer att bli ett lyft för Gotlandstrafiken och för våra medlemmar”

I samband med ceremonin bjöds de inbjudna gästerna även på en mindre rundtur ombord Visborg. Vilket gav mersmak, menar Peter Skoglund.

– Av det vi kunde se såg allt bra ut. Visborg kommer att bli ett lyft för Gotlandstrafiken och för våra medlemmar som kommer jobba ombord, säger han.

Annons

Själva leveransen av Visborg är planerad att ske i veckan. Besättningen är på väg till Kina för att ta över ansvaret för färjan samt bunkra och proviantera inför hemfärden.

Samtidigt är det bråda dagar även i Visby.

“hemma går vi in i den sista fasen av förberedelseR inför att ta emot fartyget”

– Här hemma går vi in i den sista fasen av olika förberedelser inför att ta emot fartyget. Det är allt från personalplanering, olika utbildningar som ska ske, samt avtal med olika leverantörer om utrustning som ska tas ombord på det nya fartyget, säger Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland till helagotland.se.

Namngivningen av Visborg blev även uppmärksammat i Kina. Färdigställandet av Gotlandsbolagets och Destination Gotlands färja är en milstolpe även för varvet GSI, Guangzhou Shipyard International. Under byggnationen fick GSI flytta hela verksamheten från ett mer centralt distrikt i Guangzhou till ön Longxue vid Pärlflodens mynning. Enligt uppgift är Visborg också det största projektet som varvet färdigställt.

– Det framgångsrika bygget av detta fartyg har lagt en bra grund för GSI att fortsätta på lyxmarknaden för Ropax-färjor, säger Chen Zhongqian, styrleseordförande i GSI till tidningen China Daily.

GSI bygger även Thjelvar – ett systerfartyg till Visborg – till Gotlandsbolaget. Leverans av Thjelvar är inte klart i dagsläget.

Som Sjömannen rapporterat tidigare beräknas Visborg anlända till Gotland under andra halvan av februari. Trafikstart är inte bestämd ännu, men enligt Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, ska trafikstarten ske “så snart som möjligt”.