Svensk flagg för Tresfjord

Fjordtanks seglande delägare, bröderna Elias och Andreas Magnusson, hissar den svenska flaggen ombord på sitt nyinköpta tankfartyg Tresfjord. Foto: Fjordtank + Peter Skoglund

Rederiet Fjordtank nystartar med tankern Tresfjord. Fartyget ligger just nu på varv i Falkenberg och fick i början av veckan svensk flagg.

Tankfartyget Tresfjord hette tidigare Vadero Highlander och hade NIS-flagg. Numera ägs hon av rederiet Fjordtank som drivs från Göteborg av bröderna Andreas och Elias Magnusson. Rederiet har haft några års uppehåll sedan de 2017 sålde sitt tidigare fartyg Fjord One.

– Vi har haft span efter nya båtar sedan dess. När vi fick en förfrågan om denna kom vi fram till att den passar oss bra, säger Elias Magnusson.

Tresfjord är byggd 2003 och är på 1838 dwt. Fartyget är ursprungligen byggt som kemikalietanker och därmed väldigt flexibelt, förklarar Elias Magnusson. Det har flera pumpar och lasttankar och kan ha upp till fem olika produkter ombord på samma gång. Fartyget ska gå i trafik som bunkerfartyg i närområdet (Danmark, Sverige, Norge) på ett timecharterkontrakt för Bunker One Sweden.

Annons

De två delägarna arbetar själva ombord. Totalt består Tresfjords besättning av 6–7 personer varav 3–4 på Seko sjöfolks avtalsområde.

– En del besättningsmedlemmar följer med från den tidigare ägaren och en del är nya. Det är en härlig mix, säger Elias Magnusson glatt när Sjömannen når honom ombord. 

Besättningen håller just nu på med familarisering och säkerhetsövningar. Fartyget ska förhoppningsvis lämna varvet imorgon. 

I början av veckan flaggades Tresfjord in till det svenska registret.   

– För vår del har det aldrig varit tal om någon annan flagg än svensk. Vi har alltid haft svensk flagg på våra båtar och är väldigt nöjda med det. Eftersom vi är ett litet enbåtsrederi ser vi ingen vinst i att ha någon annan flagg. Dessutom är det bra för besättningen, säger Elias Magnusson.

“Det har aldrig varit tal om annan flagg än svensk”

Peter Skoglund, ombudsman i Seko sjöfolk, var tillsammans med kollegan Pelle Andersson ombord förra helgen för att inspektera arbetsmiljön. De har inget större att anmärka på. 

– Fartyget är förhållandevis välskött och fräscht för att vara såpass gammalt som 17 år. Rederiet har börjat riva ut allt som är gammalt och slitet. De har till exempel satt in nya handfat, toalettstolar och madrasser och vaskat överallt, säger Peter Skoglund.

Han gläds, inte så överraskande, över flaggvalet. 

– Det är såklart positivt att rederiet vill satsa på svensk flagg, säger Peter Skoglund.