Regeringen vill att id-kontroll ska göras på samtliga passagerare vid resor med passagerarfartyg och har därför beslutat om en tillfällig förordningsändring. Branschorganisationen Svensk Sjöfart är kritisk och menar att uppgiften bör utföras av gränspolis eller liknande myndighet.
Regeringen meddelade igår att man beslutat om en tillfällig förändringsordning för att säkerställa att det görs id-kontroller på samtliga passagerare som reser med passagerarfartyg. Enligt nuvarande regler finns en skyldighet att kontrollera id-handlingar, men bara om det finns skäl att anta att uppgifterna som lämnas utan kontroll är oriktiga. Denna begränsning föreslås nu tas bort så att id-kontroller alltid måste ske, uppger regeringen i ett pressmeddelande.
Ändringen träder i kraft den 28 mars och upphör att gälla den 1 september. Den ska inte gälla för resor mellan svenska hamnar.
Enligt regeringen är syftet att säkerställa att uppgifter som registreras i fartygens passagerarlistor stämmer. Vid en olycka eller annan incident är det mycket viktigt att veta hur många passagerare som befinner sig ombord och vilka de är. När en stor mängd människor nu rör sig genom Europa innebär det extra utmaningar att registrera korrekta uppgifter, uppger regeringen i pressmeddelandet. Det kan också underlätta förutsättningarna för mottagandet av människor på flykt.
Branschorganisationen Svensk Sjöfart menar att det är olyckligt att förslaget innebär att privata aktörer åläggs myndighetsuppgifter.
– Sjösäkerheten är alltid central för sjöfarten och vi upplever att vi redan idag har en god kontroll på vilka som befinner sig ombord på fartyg, säger Anders Hermansson, tillförordnad vd för Svensk Sjöfart, i ett pressmeddelande.
Organisationen har inte fått någon indikation varken från tillsynsmyndigheten eller andra om att det skulle finnas brister kring dessa uppgifter. Anders Hermansson menar att det är uppenbart att det egentliga syftet med förordningsändringen inte är sjösäkerhet utan gränskontroll.
– Om regeringen ser behov av en stärkt kontroll av polisiära skäl, så som gränskontroll, bör denna uppgift i första hand åläggas gränskontrollsmyndigheter och inte privata företag, säger han.
Enligt Svensk Sjöfart finns flera frågetecken kring förslaget som ska träda i kraft redan på måndag.
– Vi hoppas få klarhet i hur man egentligen har tänkt sig detta. Vi förutsätter också att regeringen återkommer med kompensation för de kostnader som detta medför för berörda rederier, särskilt då man genomför denna åtgärd av helt andra skäl än sjösäkerhetsmässiga, säger Anders Hermansson.