Tallink Siljas besättningar kämpar på

Jeanette Ganesjö är servitris och huvudskyddsombud ombord på Silja Symphony. Foto: Privat + Tallink Silja/MarkoStampehl

Trots beskedet om uppsägningar är stämningen god på Silja Symphony.

– Personalens arbetsmoral och kämpaglöd är på topp! säger Jeanette Ganesjö, servitris och fackligt förtroendevald.

Hon har precis klivit av efter ett tvåveckorspass. Glatt överraskad över hur roligt det varit trots rådande omständigheter.

– Vi har alltid fantastiskt kul ombord men den här gången har det varit exceptionellt, säger hon. Och arbetsmoralen! Jag hade förväntat mig att folk skulle dra i handbromsen efter rederiets besked om uppsägningar – men det är precis tvärtom. Det är imponerande. Vi är verkligen starka tillsammans. 

“Vi är verkligen starka tillsammans”

Visst finns det gnäll och klagomål, medger Jeanette som också är huvudskyddsombud, men överlag är förståelsen för situationen stor hos personalen.

Annons

Silja Symphonys besättning korttidspermitterades den 16 mars och den 19 mars lades fartyget upp. Sedan 10 juli är Silja Symphony åter i trafik och har i sommar kryssat till Visby. På grund av corona-restriktioner tar fartyget hälften så många passagerare som vanligt. Inledningsvis var man också halv personalstyrka ombord. Men enligt Jeanette insåg rederiet snabbt att det inte funkade och tog ombord ett trettiotal till. 

Ibland blir det stressigt ändå. Men passagerarna på sommarens Visby-kryssningar har varit både glada och förstående. 

– Jag har inte mött några sura miner, inte ens de gånger maten dröjt. En morgon bad jag några passagerare vid frukosten om ursäkt för att jag inte hunnit röja deras bord och fick till svar ”ingen fara, vi ser hur du springer”. Den förståelsen  underlättar och gör det roligt att jobba, säger hon. 

Många gäster är också tacksamma för att besättningen påminner om att hålla avstånd. 

– Ibland känner man sig tjatig. Men jag har förstått att det tvärtom får passagerarna att känna sig trygga. De märker att vi tar situationen på allvar, säger Jeanette. 

“Passagerarna märker att vi tar situationen på allvar”

I början av juli meddelade Tallink Silja att nästan 300 personer på Seko sjöfolks avtalsområde skulle sägas upp. Eftersom personalen är rederianställd medför uppsägningarna rockader mellan de två fartygen Silja Symphony och Galaxy. 

Några av dem som sagts upp har redan återanställts.  

– Det är jättepositivt och bådar gott. Mitt drömscenario är att vi ska kunna återgå till normal verksamhet och att rederiet ska återanställa alla. Men just nu kämpar vi för överlevnad, säger Jeanette.

I dagsläget har personalen fått besked om att Silja Symphony ska göra fem, sex kryssningar till Höga kusten i höst. Vad som händer sedan vet de inte.

– Det här är unika omständigheter och väldigt råddigt för alla. Det är inte konstigt att det saknas besked eller att de kommer sent. Jag hade gärna velat ha fler informationsmejl från företagets sida; samtidigt förstår jag att de gör vad de kan och skickar ut information så fort den finns. Vår vd har skickat personligt formulerade mejl till all personal och de är otroligt uppskattade, säger hon. 

“Det här är unika omständigheter och väldigt råddigt för alla”

Jeanette Ganesjö har i flera år administrerat en Facebookgrupp för besättningarna på Silja Symphony och Silja Galaxy. Det är ingen officiell informationskanal; dels för att den inte kommer från företaget och dels för att alla inte har Facebook. 

– Men alla i gruppen hjälps åt att sprida information som läggs upp även till medarbetare som inte har Facebook, säger Jeanette.

När coronakrisen kom i mars fick gruppen ett helt nytt syfte och hon fick ta hjälp av fler. Nu är de fyra personer – två från varje fartyg – som skriver inlägg, svarar på frågor och modererar bland kommentarerna.

– Det är jättebra med en plats där frågor kan ventileras öppet, säger Jeanette. Tonen i gruppen är överlag fantastiskt god. Folk är lugna och sakliga och väldigt tacksamma för informationsflödet. 

“Tonen i gruppen är överlag fantastiskt god”

När a-kassan ändrade sina regler skapades en särskild tråd i gruppen om det. Sedan ringde Jeanette Ganesjö till Sekos a-kassa och ställde allas frågor samtidigt, och postade- svaren i gruppen. 

Likadant har de gjort med frågor till rederiets personalavdelning. 

– Det här underlättar för alla. Istället för att 500 anställda ska ringa och ställa sin fråga så blir det ett samtal. Sedan kan folk själva söka i tråden; förmodligen har någon annan redan undrat samma sak.

Arbetet med Facebookgruppen tar mycket tid. Mars och april var hysteriska, säger Jeanette. Telefonen plingade dygnet runt med frågor och kommentarer från oroliga anställda. Men Jeanette tycker att det är värt det. 

– Det tar tid och det är obetalt. Men jag vet att många är väldigt tacksamma att gruppen finns. När vi inte har svar direkt så tar vi reda på dem och återkommer. Jag är noga med att inte svara på måfå. Gör vi det förlorar vi hela poängen med gruppen, säger hon. 

“Jag vet att många är tacksamma att gruppen finns”

Med tiden har Siljas Facebookgrupp också blivit en plats för pepp. 

– Nu postar folk bilder som ”Hela Silja bakar” och ”Hela Silja badar”. Vissa har protesterat och tyckt att det blivit för mycket lekstuga istället för ren informationskanal. Men då markerar jag och säger att detta är en social grupp och jag uppmuntrar till inlägg som dessa, säger Jeanette Ganesjö.