Västtrafiks upphandling av färjetrafiken i Göteborgs södra skärgård är klar, och det blir det norska rederiet Torghatten som tar över efter Styrsöbolaget. Avtalet gäller från 2027 till 2042 och på Seko sjöfolk tas beskedet emot med viss oro.
Upphandlingen har pågått sedan våren 2023 och har genomförts i konkurrens.
– I upphandlingen hade vi två anbudsgivare, Torghatten och Styrsöbolaget. Bägge två uppfyllde de höga kvalitetskrav vi ställt men Torghatten lämnade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och tog därför hem uppdraget. Det är ett rederi med lång erfarenhet av sjöfart och vi är övertygade om att de kommer sköta trafiken på ett väldigt bra sätt, precis som Styrsöbolaget gjort genom alla år, säger Anna Johansson, affärsområdeschef på Västtrafik.
I Göteborg tas beskedet emot med viss bestörtning. Styrsöbolaget som skött färjetrafiken i Göteborgs södra skärgård sedan början av förra seklet, har mer eller mindre betraktats som en institution i skärgården och kör sina egna båtar. 72 anställda berörs, varav 37 är medlemmar i Seko sjöfolk, och om ett par veckor kommer de också bilda en egen sektion inom Seko sjöfolk. Det är ännu oklart vad övertagandet innebär för Styrsöbolagets personal eller båtar.
På Styrsöbolaget vill man ännu inte ge några besked om hur situationen ska hanteras, eller om Västtrafiks upphandlingsbeslut överklagas.
– Vi kommer inte uttala oss förrän överprövningstiden är över. Vi behöver analysera i lugn och ro. Vi få se var detta landar, säger Styrsöbolagets VD Bertil Pevantus.
Seko sjöfolks ombudsman Mikael Lindmark ställer sig tveksam till Västtrafiks lönsamhetsargumentation i det att Torghatten ska ta över:
– Det är inte säkert att det blir det mest fördelaktiga anbudet. Man ska inte kunna komma hit och dumpa lönerna för trafik som gått i över 100 år. De lönerna som finns i Styrsöbolaget kommer vi kräva framöver också, säger Mikael Lindmark.
Västtrafik skriver sitt pressmeddelande att av totalt åtta fartyg kommer tre vara snabbfärjor, som är större än fartygen som kör idag. Man siktar även på att 90 procent av trafiken blir eldriven.
Om upphandlingsbeslutet inte överklagas vinner det laga kraft om tio dagar, 18 oktober.
Torghatten AB
Torghatten AB är ett svenskt dotterbolag i den norska koncernen Torghatten AS, som kör över 40 färjeförbindelser i Norge och har cirka 1.250 anställda.