Tre blir ett för Peter Pan

Peter Pan vid varvet i Bremerhaven. Den nya mittsektionen bogseras in mellan färjans för- och aktersektion. Just nu arbetar varvet med att fixera färjans aktersektion. Foto: Wolfhard Scheer/TT-Line
Annons

Peter Pan beräknas vara tillbaka i trafik i början av mars. Färjan förlängs just nu med 30 meter vid ett varv i Tyskland.

För att genomföra förlängningen har Peter Pan delats i två sektioner. Delningen av fartyget skedde i torrdocka varefter aktern på färjan lades vid kaj uppstöttad av pontoner.

Därefter drogs den nya mittsektionen in i dockan för att monteras med färjans främre sektion. Och just nu pågår arbetet med att fixera fartygets aktersektion.

Annons

En hydraulisk styrd hävarmsanordning som kontrolleras via lasermätning ser till att allt kommer på plats i vinkel, lod och våg. För att underlätta arbetet med förflyttningar av sektionerna vilar färjan på teflonbelagda spår i dockan.

Peter Pan kommer även få en ny flödesoptimerad bulbstäv i samband med varvsbesöket. Den nya bulben är tillverkad i förväg och kommer att öka bränsleeffektiviteten när färjan går i trafik.

Förlängningen ökar Peter Pans transportkapacitet med 25 procent, enligt TT-Line. Vilket leder till mindre miljöpåverkan per fraktenhet.

Under varvsbesöket bemannas Peter Pan av en mindre besättning från TT-Line i Trelleborg. Från en minimibesättning på fyra manskap med matroser och motormän till fler senare under ombyggnadsperioden. Allt efter behov.

Läs även: “Större färja borde ge ökad bemanning”