Nu utökar TT-Line sin flotta. Det ombyggda medelhavsfartyget M/S Marco Polo möjliggör rederiets tätare linjetrafik till Klaipèda.
TT-Line satsar på den litauiska hamnstaden Klaipèda. Sedan slutet av januari har de flyttat till en ny terminal med direktanslutning till det baltiska vägnätet. Färjelinjen, som öppnades i juni 2018, har hittills avgått en gång i veckan. I den nya tidtabellen blir det istället fem.
– Efterfrågan ökar och vi ser att marknaden kommer att fortsätta växa framöver, säger Anette Wugk, personalchef på TT-Line i Trelleborg, till Sjömannen.
M/S Marco Polo har tidigare trafikerat Medelhavet men har sedan slutet av förra året anpassats och renoverats på ett varv i Polen. Färjan har nu cypriotisk flagg och ett ITF-avtal är tecknat.
– Hon har samma terms and conditions som Nils Dacke, säger Anette Wugk.
Fartyget har plats för 215 passagerare och kommer i första hand att gå mellan Trelleborg och Klaipèda. Ombord finns tre bildäck, ett däck med hytter, vilstolar, servering och shop samt ett separat däck för besättningen.
– Vi är oerhört glada över att vi hittade den här färjan som lätt kan integreras i vår framgångsrika flotta, säger VD Bernhard J Termühlen i ett pressmeddelande.
TT-Line har sedan tidigare beställs en ny färja som byggs i ett varv i Kina och ska drivas med flytande naturgas. 2022 beräknas fartyget levereras och därefter kunna trafikera linjenätet i Östersjön.