Rederiet Forsea vill varsla 70 anställda, rapporterar flera medier. Ännu är inga förhandlingar inledda med Seko sjöfolk.
– I dagsläget vet vi inte vad detta innebär för våra medlemmar, säger Mikael Lindmark, ombudsman i Seko sjöfolk.
Forsea planerar enligt flera medier att varsla 70 personer ur sin personal, vilket Helsingborgs Dagblad var först att rapportera om. Orsaken uppges vara att coronapandemin slagit hårt mot rederiets verksamhet. Vd Kristian Durhuus säger till SVT att 40 procent av passagerarna fortfarande är borta trots att gränsen mellan länderna öppnat igen.
Forsea trafikerar rutten Helsingborg–Helsingör med bland annat svenskflaggade M/S Aurora.
Det är inte känt vilka personalgrupper som omfattas av varslet. Vd Kristian Durhuus säger till SVT att det handlar om olika grupper av anställda.
Mikael Lindmark, ombudsman i Seko sjöfolk, vet ännu inte hur varslet påverkar anställda på Seko sjöfolks avtalsområde. Rederiet har kallat till förhandling i slutet av augusti. Men skulle det bli tal om neddragningar bland ombordpersonalen så är han mycket skeptisk.
– Rederiet har redan gjort ett antal personalneddragningar genom åren. Vi ser inte hur man skulle kunna dra ner ytterligare utan att skada personalen. Vi ser heller inte hur man skulle kunna behålla servicenivån ombord med färre anställda, säger han.
”Vi ser inte hur man skulle kunna dra ner ytterligare utan att skada personalen”
Enligt sektionsordförande Tiziana Cavalli de Lonti har sommaren på M/S Aurora varit tuff för personalen. När Sjömannen pratade med henne – innan gårdagens varsel blev känt – talade hon om mindre personal, uppskjutna semestrar och försäljningsrekord i shopen.
– Arbetsbelastningen har varit tung och folk går på knäna, säger hon.
I våras korttidspermitterades delar av personalen på grund av pandemin.
– I mitten av juli släppte man på permitteringarna men fram till dess var det kort om folk ombord, säger Tiziana Cavalli de Lonti.
”Arbetsbelastningen har varit tung och folk går på knäna”
Enligt henne har passagerarnivåerna varit förhållandevis höga under sommaren. Restaurangen ombord har ofta haft så många gäster som covid-19-begränsningen tillåter och försäljningen i shopen har gått över förväntan.
– Jag har fått höra att man sålt mer än förra året trots coronatider. Det är ju fantastiskt! Men då förstår du att det varit påfrestande för besättningen.
I överenskommelse med facket kunde de anställda inte ta ut någon sommarsemester i år. Istället får de ta semester mellan oktober och mars. Allt detta sammantaget gör att många är trötta nu, menar Tiziana Cavalli de Lonti.
Den bilden delas av ombudsman Mikael Lindmark.
– Under en stor del av sommaren har man kört med lägre numerär än vanligt ombord och det har inneburit högt tempo för personalen, säger han.