Ett år efter olyckan på M/S Eckerös bildäck är Haverikommissionens rapport klar. Både säkerhetsutbildningen, säkerhetsrutinerna och de bristfälligt utförda reparationerna kritiseras. Nu har Eckerölinjen fram till 6 januari på sig att hitta formen.
Det var flera bidragande orsaker till olyckan på M/S Eckerö för nästan jämt ett år sedan, när en sektion av bildäckshyllan föll ned på en personbil med släpvagn och två personer skadades. Det kommer Statens haverikommission fram till i sin rapport, som blev klar 30 september, två veckor före olyckans årsdag.
Huvudorsaken var en manuell felmanövrering i kombination med bristfälliga svetsningar. Men samtidigt kommer en rad tunga konstateranden som bidragit till olyckan: Instruktionerna var inte på arbetsspråket, personalen hade inte fått tillräcklig utbildning, ingen riskbedömning hade gjorts på hängdäcken och plattformen hade varken krav på konstruktion eller krav på årlig kontroll. Dessutom tilläts personer vistas under hängdäcken när de manövrerades.
Statens haverikommission beskriver olycksförloppet fredagen 13 oktober 2023 så här: Automatiken för manövreringen av hängdäcken fungerade inte som de skulle, därför behövde de istället sänkas ner manuellt. Matrosen som skulle utföra uppgiften hade inte gjort detta på ett tag, och drog av misstag in låskilarna till plattformen innan vajrarna sträckts upp. Det gjorde att plattformen föll ner ett stycke och en av linskivorna till lyftvajrarna slets loss. Distansplåtarna som håller ihop de två plåtar som linskivan är monterad mellan hade dåliga svetsningar, som brast av belastningen. När det inte längre fanns något som höll vajrarna på plats kunde plattformen falla fritt.
Haverkommissionen rekommenderar nu att rederiaktiebolaget Eckerö snarast ser över samtliga riskfyllda arbetsmoment i ledningssystemet. Man vill också att utbildning och instruktioner för sådana arbetsmoment tas fram och hålls uppdaterade, och att Eckerö fullföljer sitt arbete med att införa en teknisk lösning som säkerställer att hängdäckens låsningar inte kan dras in innan lyftvajrarna har sträckts upp.
För Eckerölinjens VD Tomas Karlsson kom slutsatserna inte som en överraskning.
– Nej, under det här året har vi arbetat löpande för att förbättra situationen och utbildningen av personal pågår med kontinuitet.
Eckerölinjen ska presentera sitt arbete för Haverikommissionen efter årsskiftet den 6 januari och Tomas Karlsson känner sig inte orolig:
– Haverikommissionen gör ett bra jobb, det här riktas mot alla processer och regler som finns.Vi har löpande följt de rekommendationer och regler som finns i branschen, uppsatta av till exempel Transportstyrelsen. Vi har varit transparenta med vårt arbete och har gott hopp om att leva upp till förväntningarna, säger han.
Seko sjöfolks sektionsordförande Fabian Westerlund var själv ombord morgonen då olyckan skedde och arbetar regelbundet på bildäck under hängdäcken, vid provianthantering.
– Bra att kommissionen nu kommit med sin slutrapport. Det är viktigt att förebygga olyckor, så att det inte kan hända igen, säger han när Sjömannen kontaktar honom för en kommentar.
– Utan att för den delen ”strö salt i såren” tar jag detta tillfälle i akt för att påtala vikten av ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete, där även arbetstagarrepresentanterna signalerar om man upplever brister, säger Fabian Westerlund.
Läs Haverikommissionens rapport här
Läs mer här Eckerölinjen gör extra översyn av rasad bilhylla