Turkiskt fartyg hålls kvar i Halmstad

Det turkiska fartyget Ali Aykin i Halmstad hamn. Foto: Christian Bengtsson

Ett turkiskt fartyg med FoC-flagg har belagts med nyttjandeförbud i Halmstad hamn. Transportstyrelsens inspektörer hittade så många punkter som behövde åtgärdas att de var tvungna att avbryta inspektionen.

Lastfartyget Ali Aykin, med turkiska ägaren BA Shipping Ltd, ligger för närvarande i Halmstad hamn med nyttjandeförbud vilket innebär att fartyget är förbjudet att lämna kaj. Fartyget går under flaggstaten Saint Vincent och Grenadinerna. 

När Transportstyrelsens inspektör Christian Löfstedt och kollegan Mårten Dahl gick ombord den 11 oktober hittade de över 40 punkter som behövde åtgärdas. Så många att inspektionen fick avbrytas. 

Att beslut togs om nyttjandeförbud handlade både om mängden punkter och typen av brister som upptäcktes.

Annons

– Vi avbröt inspektionen så att rederiet har chans att åtgärda bristerna, säger Christian Löfstedt. Det är nu upp till flaggstat och klassningssällskap att se till att det vi pekat på åtgärdas, och att fartyget lever upp till flaggstatens krav och internationella regelverk. När de är redo för återinspektion får de notifiera oss så kommer vi och gör en ny inspektion.

Bristerna handlade bland annat om dålig mathygien, brist på mat för besättningen, elsäkerhet, undermåligt brandskydd med mera. Sammantaget var säkerhetssystemen i så dåligt skick att fartyget ansågs ha bristande sjövärdighet. Lasten består av kornmalt som ska levereras till Viking Malt. 

Christian Löfstedt skräder inte orden när han talar om förhållandena ombord.

– Man ska vara medveten om att det inte går att jämföra förhållandena på den här typen av fartyg med svenskflaggade, säger han. Det verkar finnas en skillnad på vad som kan tänkas anses vara en acceptabel arbets- och levnadsmiljö för besättningen.

Att ett fartyg har den här mängden brister är inte jättevanligt – men Christian Löfstedt är tydlig med att det har blivit betydligt vanligare de senaste fem-tio åren.

– Det här substandardtonnaget som flyter runt i våra hamnar är bedrövligt, säger han. Det handlar om alla typer av fartyg – torrlastare, bulkfartyg, oljetankfartyg och gastankfartyg som är rejält undermåliga. Vi ser en markant skillnad med betydligt fler fartyg av den här typen år för år. Förr lade vi nyttjandeförbud på ett eller två fartyg per år. I år har vi redan lagt femton nyttjandeförbud. Det är en väldigt konstig situation. 

Även ITF-inspektör Christian Bengtsson har besökt besättningen på fartyget.

–  Det var allmänt skitigt och ohygieniskt ombord, berättar han. Det handlade om dålig mathygien och säkerhetsrisker för besättningen på en mängd ställen. Det fanns även tveksamheter i anställningsavtalen.

Av de drygt 40 bristerna som Transportstyrelsen påpekat handlade ett stort antal om brott mot MLC:n, Maritime Labour Convention.

– På den här typen av fartyg som inte har så kapitalintensiv last, till exempel spannmål, sten och grus, ser vi ofta dåliga förhållanden för besättningen, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk. Tyvärr brukar villkoren för besättningen speglas av värdet på lasten.