Två fartyg hålls kvar i Uddevalla hamn, efter att Transportstyrelsen upptäckt så många brister att båda belagts med nyttjandeförbud.
Att två fartyg samtidigt, i samma hamn, får nyttjandeförbud hör inte till vanligheterna. Men det har skett helt oberoende av varandra.
Det ena fartyget, ELS Europa som går under Cypernflagg, hade 19 brister.
– Det handlar om såväl tekniska brister som brister i handhavandet. De har slarvat med säkerhetsarbetet, bland annat vad gäller brandskyddet, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Fartyget lastas i Uddevalla med det explosiva ämnet ammoniumnitrat, vilket orsakat viss uppståndelse. Men Mikael Andersson menar att det inte föreligger någon fara.
– Det här är en vanlig produkt som används bland annat till konstgödsel, det sker regelbundet såväl lastning som lossning av produkten i hamnar i hela landet. Det är Uddevalla hamn som sköter lastningen och de har full kompetens att hantera det, säger han.
ELS Europa hålls nu kvar i Uddevalla tills bristerna är avhjälpta.
– Jag vet att det pågår ett intensivt avhjälpningsarbete, rederiet är angeläget att få det hela löst så fort som möjligt, säger Mikael Andersson.

På det andra fartyget Pontica, som går under Liberiaflagg, upptäcktes inte mindre än 40 brister.
– Det är bland det högre antalet brister jag hört talas om, ja, säger Mikael Andersson på Transportstyrelsen. Det här fartyget är inte sjövärdigt. Alls.
Vari bristerna bestod på Pontica hade Mikael Andersson inga uppgifter om.
Fartyget kom närmast från Colombia och var lastat med kol eller koks, en last som redan hunnit lossas.
Göran Larsson, ITF-inspektör på Transportarbetareförbundet, var under gårdagen på plats i Uddevalla och hade då hunnit med att inspektera det ena av fartygen, Pontica.
– Det är en gammal och sliten båt med allt vad det innebär, men ur vår synvinkel var allt i sin ordning; anställningsavtal och löner följer det kollektivavtal de skrivit på. Det enda var att kollektivavtalet ska finnas tillgängligt för besättningen och det gjorde det inte, men det skulle enligt kaptenen avhjälpas.
Besättningen på Pontica består av 14 personer, varav befälhavaren var från Bulgarien och manskapet från Filippinerna, samt en i manskapet från Moldavien.
Båda fartygen måste nu se till att avhjälpa de brister som upptäckts. Därefter gör Transportstyrelsen en ny inspektion, innan fartygen får lov att lämna Uddevalla.