Det ukrainska hamnarbetar- och sjöfolksförbundet MTWTU fortsätter ihärdigt att hjälpa sina medlemmar och deras familjer som drabbas av kriget i Ukraina. Ordförande Oleg Grygoriuk är tacksam för stödet de fått utifrån – inte minst från Sverige och Seko sjöfolk.
Pengarna kommer från hela världen, berättar Oleg Grygoriuk under ett videosamtal med Seko sjöfolks styrelse. Han är ordförande för Marine Transport Workers Trade Union (MTWTU) i Ukraina med huvudkontor i hamnstaden Odessa.
– Vi uppskattar verkligen donationerna och hjälpen vi fått, inte minst av er i Seko. Att ni backar upp oss under denna svåra och tuffa tid ger känslan av verklig global solidaritet. Ert stöd är viktigt för oss. Det ger oss möjlighet att hjälpa våra medlemmar, säger Oleg Grygoriuk.
Pengarna från omvärlden används för att bistå medlemmar som drabbas av kriget. I samarbete med ITF:s Seafarers Trust evakuerar facket sjömän och hamnarbetare och deras familjer ut ur landet. Hittills har över 260 personer fått hjälp att ta sig över gränsen till Rumänien där de får tak över huvudet i en vecka. Man ger också ekonomisk hjälp till medlemmar som är kvar i Ukraina.
Oleg Grygoriuk och hans kollegor försöker hålla kontinuerlig kontakt med sina medlemmar. Många sjömän och hamnarbetare bor i städer som är hårt drabbade av kriget. I Mariupol, till exempel, har MTWTU medlemmar som normalt arbetar i hamnen.
– Vissa av dem har lyckats fly till Odessa eller ut ur landet, och vi hjälper dem med uppehälle och ekonomiskt. De av våra medlemmar som stannat kvar i Mariupol har vi förlorat kontakten med. Vi vet inte om de fortfarande lever, 90 procent av staden har ju förstörts, säger han.
”Vi vet inte om de fortfarande lever”
I Verdansk och Kherson har man fortfarande kontakt med medlemmar.
– Verdansk är ockuperat av den ryska angriparen och hamnen fungerar inte längre. Vi har medlemmar här och så länge banksystemen fungerade kunde vi hjälpa dem finansiellt. Kherson är också ockuperat och vi har sjömän som är fast här. De är inte direkt hotade men de bor ju på ockuperat område och kan inte leva som vanligt, säger Oleg Grygoriuk.
I hans hemstad Odessa, där fackets huvudkontor ligger och där många sjömän bor, inträffade nyligen en missilattack mot ett bostadshus. Flera personer dog i attacken, enligt Oleg Grygoriuk. Bland de skadade finns en 20-årig sjöman.
– Han ligger på sjukhus nu. Vi har haft kontakt med hans mamma och arbetar för att ordna ekonomiskt stöd så han ska kunna återhämta sig så snart som möjligt.
”Han ligger på sjukhus nu”
En högt prioriterad fråga för MTWTU är att sjömän ska sättas upp på listan över grupper som tillåts lämna landet. I dagsläget får män mellan 18 och 60 år inte lämna Ukraina.
– Detta ger oss mycket huvudvärk just nu. Vi förlorar arbetsplatser för ukrainska sjömän varje dag. Vi för diskussioner med rederier och bemanningsagenturer om hur vi ska få regeringen att genomföra detta undantag och låta sjömän fritt korsa gränsen, säger Oleg Grygoriuk.
Verksamheten för MTWTU är av naturliga skäl svår att planera under de omständigheter som råder. En kort stund före mötet med Seko sjöfolks styrelse fick Oleg Grygoriuk information om att en bro, som används av de bussar som evakuerar fackets medlemmar och deras familjer över gränsen till Rumänien, attackerats av ryska missiler.
– Nu vet vi inte om det är säkert att korsa där längre. Detta är verkligheten i Ukraina just nu. Vi lever mitt i krutröken och det går inte att planera något alls. Det är svårt och skrämmande men vi försöker hålla modet uppe hos våra anställda och medlemmar, behålla lugnet, hålla fokus och göra vårt jobb.
”Vi försöker behålla lugnet, hålla fokus och göra vårt jobb”
MTWTU har sedan kriget bröt ut i slutet av februari uppmanat sjömän att stanna ombord och förlänga sina kontrakt. Nu finns en global överenskommelse om avmönstring och enligt Oleg Grygoriuk tar sig många ukrainska sjömän, när kontraktet är slut, nu till ett närliggande land där de försöker nå sina familjer.
– Ofta har deras familjer redan lämnat landet, så de återförenas i Polen eller Rumänien. En del stora rederier har satt upp hubbar dit sjömän och deras familjer kan komma. Sedan försöker de hitta en ny arbetsplats, antingen inom samma rederi eller ett annat.
Hittills har MTWTU fått relativt få rapporter om bråk och problem ombord på fartyg där både ryska och ukrainska sjömän arbetar. Fackets rekommendation är dock sedan länge att dessa två nationaliteter inte bör arbeta tillsammans.
– Vi har i många år sagt till rederier och bemanningsföretag att det är en dålig idé att blanda ryska och ukrainska sjömän. Särskilt efter 2014 när kriget i östra Ukraina startade. Vår ståndpunkt är att sådana blandade besättningar bör minimeras och vi upplever faktiskt att rederierna lyssnar på oss, säger Oleg Grygoriuk.
MTWTU uppmanar rederier och arbetsgivare att följa stämningen ombord noga och hålla koll på eventuella problem. Man uppmanar dessutom dem som brukar anlita sjömän av olika nationalitet att just nu välja ukrainska sjömän i första hand.
– Vi uppmanar rederierna att nedprioritera, det är faktiskt exakt det ordet vi använder, ryska sjömän och att prioritera ukrainska sjömän. Vi är mer sårbara i den här situationen. Vi förlorar arbetsplatser för våra ukrainska sjömän eftersom vi inte kan lämna landet, säger Oleg Grygoriuk.
Fotnot: I ett inlägg på sociala medier skriver MTWTU om Seko sjöfolk att ”The leaders of this union were among the first to support the MTWTU” och att ”Today, every word of support for Ukrainians is valuable, and we are grateful to our brothers and sisters from Sweden for their words and actions to Ukrainian transporters”.