Unikt samarbete bland sjöfacken i Nordeuropa

Demonstration i Kristiansand i Norge mot förslaget att låta Color Line flagga om sina Tysklandsfärjor till det norska internationella registret. Conference of Ten var med och skapade opinion mot förslaget. Foto: Jörgen Tiger
Annons

Conference of Ten samlar sjömans- och sjöbefälsfacken från tio länder i Nordeuropa. Det är en unik kraft som strävar efter schysta villkor inom sjöfarten i Östersjön och Skandinavien. Bland annat skapade Conference of Ten tidigt opinion mot förslaget att flagga om Color Lines Tysklandsfärjor till det norska internationella registret, NIS.

En omflaggning till NIS skulle ha inneburit att Color Line hade fått tillåtelse att bemanna Tysklandsfärjorna med låglönebesättningar. Beroende på den norska regeringens beslut var 700 sjömansjobb direkt hotade. Men i förlängningen var arbetsvillkoren under press på hela den nordiska färjemarknaden.

”Övriga företag på näraliggande rutter kommer naturligtvis inte sitta stilla när en konkurrerande firma med helt andra och oschysta förutsättningar och villkor, börjar bedriva verksamhet på samma marknad”, varnade de samlade sjöfolks- och befälsfacken i Conference of Ten i ett uttalande redan i mars förra året.

“En enorm seger. Jag har inte upplevt något liknande under mitt fackliga arbete”

Annons

När den norska regeringen slutligen skulle ta beslut i november förra året var opinionen mot omflaggningen stark. Norsk Sjømannsforbund hade länge drivit en framgångsrik kampanj i Norge och fick stöd från bland annat Seko sjöfolk och övriga fackförbund i Conference of Ten. Även politikerna i Nordiska Rådet såväl som ITF, internationella Transportarbetareförbundet, och ETF, Europeiska Transportarbetareförbundet, uppmanade den norska regeringen att dra tillbaka förslaget.

Till sist blev trycket för stort. Ett flertal partier gick emot den norska regeringen i budgetavtalet och förslaget skrotades.

– En enorm seger. Jag har inte upplevt något liknande under mitt fackliga arbete, säger Ronny Øksnes på Norsk Sjømannsforbund.

Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk, såg tidigt riskerna med en NIS-registrering av norska färjor. Konkurrenssituationen i Skagerrak och södra Östersjön skulle i ett slag förändras. Risken skulle vara stor att andra rederier, inte bara i Norge utan i hela Norden, skulle vilja anställa personal till sämre villkor och lägre löner.

“Principiellt hade det varit förödande om NIS-utvidgningen hade gått igenom”

– Principiellt hade det varit förödande om NIS-utvidgningen hade gått igenom, säger Kenny Reinhold. Då hade det varit mycket lätt att fortsätta ändra i reglerna, och helt plötsligt hade man öppnat upp för något mycket större som inte bara hade hotat färjenäringen i Norden utan hela Europa.

Samarbetet Conference of Ten samlar sjömans- och sjöbefälsfacken från tio länder: Sverige, Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Danmark och Norge.

Läs även: Norsk Sjømannsforbund: Seiern är vår